Reagerar på minsta lilla
Jag är en 14 årig tjej som tror jag lider av depression, jag mår alltid dåligt och gråter över små saker, tex små bråk eller bara att en person inte svarat. Jag blir arg över minsta lilla och får nån känsla typ att det känns som jag vill slå nått, alltså slagit mig själv i pannan, slagit speglar osv. Jag mår inte bra och har haft självskadebeteende (cuttat) och det blir som en känsla som de känns att jag måste göra. Hjälp mig snälla, sover knappt nått och mår dåligt... Kan inte gå ut själv
Hjälp mig

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
Du skriver att du har lätt att reagera med starka känslor på som du säger minsta lilla. Du har svårt att sova och att gå ut själv.
Du skriver inte om hur du har det i ditt liv, hur du har det hemma, i skolan, med kompisar. De här starka känslorna hör ihop med något, finns i ett sammanhang. Vad de hör ihop med är bra att tala med någon om. Då kan känslorna bli möjliga att förstå och lättare att handskas med.
Jag tycker du ska ta kontakt med någon att tala med om hur du känner dig som skolkurator eller en ungdomsmottagning. Du kan också kontakta BUP, antingen ringa själv, eller be dina föräldrar.
Lycka till.