Orkar inte
Hej, jag vet inte riktigt hur jag ska börja, det är så här att jag vet inte vad som håller på att hända med mig men jag känner ingen lust med att leva längre jag sover så ofta jag bara kan. Att sova för mig är inte bara att sova utan det är en flykt för mig, jag slipper tankarna som far omkring i mitt huvud jag slipper känna mig värdelös jag slipper verkligheten. Allt känns bara tråkigt och hopplöst, jag känner mig deppad och nere varje dag, jag har isolerat mig totalt jag går inte ut längre så jag har inga vänner kvar i mitt liv, det känns som att alla lämnar mig. Jag är bara 14 år jag vill inte behöva tänka som jag gör jag vill ha hjälp men jag har så svårt att prata & träffa människor, jag tar till och med omvägar till skolan för att inte behöva träffa på någon. Det är ofta jag "spelar" sjuk för att slippa gå till skolan det känns ändå bara onödigt att jag går dit och försöker lära mig saker när jag ändå inte tänker leva så länge till, precis så tänker jag hela tiden och jag vill inte tänka så! Jag vill inte leva längre jag vill inte behöva stiga upp varje dag och känna att det ännu är en hopplös dag jag vill kunna skratta & känna mig glad men det går bara inte. Jag skulle behöva komma bort från allt bort från alla problem här hemma bort från alla människor bara vara helt ensam. Jag orkar verkligen inte en dag till i det här helvetet.
E

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
Du skriver att du vill komma bort från alla problem här hemma, bort från alla människor.
Och att allt just nu känns så tungt att du inte orkar med att träffa kompisar och att ha roligt. När man inte orkar göra sådant som skulle kunna vara roligt, som skulle kunna leda till mer positiva tankar och känslor blir det lätt en negativ spiral så att hopplösheten känns värre.
Varför har det blivit så här tror du? Finns det kanske något svårt i ditt liv som tar all din energi för att orka bära? Hemma eller någon annanstans? Som tar så mycket kraft av dig att du just nu inte orkar med mycket annat?
Men så här behöver det inte vara. Du behöver få tala med någon om hur du känner dig och hur du har det omkring dig.
Kan du tala med dina föräldrar om hur du känner dig? Kan du tala med skolkurator?Kanske du tillsammans med dina föräldrar kan kontakta BUP?
Om du vill tala anonymt med någon om hur du har det så kan du också ringa till bris eller chatta med tjejzonen.
Lycka till!