Behöver Hjälp! Vågar inte berätta:(
Hej BUP!
Jag är en tjej som är 15 år. Jag har mått dåligt ett bra tag nu. Jag skär mig med en linjal men jag skär inte hål så det börjar blöda osv. mina föräldrar vet inte om detta. Jag går och pratat mer skolkuratorn en gång i veckan. Jag har berättat för mina internetkompisar att jag skär mig ibland, men jag vågar INTE berätta för nån vuxen.
HJÄLP!!
Behöver Hjälp! Vågar inte berätta:(

BUP svarar:
Hejsan.
Ja, du vet ju att borde berätta för att kunna få hjälp. Bra att du har skolkuratorn att prata med. Tror du inte hon skulle klara av att höra om ditt problem? Eller är du orolig för vad som kan hända om du berättar? Min gissning är att skolkurator skulle klara av det bra om du sa som det är. Det är inte stor idé att ha en samtalskontakt om man inte vågar prata om det man tycker är svårt.
När det gäller linjalen, kan du inte lägga undan den eller göra dig av med den? Om man har svårt att avstå från att göra sig illa är det bra att åtminstone göra det svårare när lusten faller på. Har man börjat göra sig illa kan det vara svårt att sig ur det och ofta blir det svårare att sluta om man hållit på ett tag.
Jag tror att skolkurator kan stötta dig i det här så att du kan börja må bra igen, så vänta inte med att berätta.
Lycka till!