Kan mina problem bero ADHD?
Hej, jag är en tjej som är 15 år, som har svårt att koncentrera mig på lektionen, pratar mycket, svårt för att passa tider, har mycket energi och har jätte svårt för att ta in instruktioner och och har svårt för att avaluta uppgifter i skolan exempelvis.  Sedan har humörsvängningar väldigt ofta då jag alltid är "för glad" eller "för sur".
Kan detta bero på ADHD, för det tror jag för att jag har alltid känt mig lite mer annorlunda jämfört med alla andra i klassen när vi te.x ska göra något som går på tid som ett prov eller något sådant?
vad tror ni detta kan bero på?
Julia

BUP svarar:
Hej Julia!
Det är många som vänder sig till oss med ungefär samma fråga som du. Därför bifogar jag här några av våra svar som vi tidigare skrivit om denna fråga.
Ett annat tema som jag känner igen i ditt mejl är om man kan ställa en viss diagnos utifrån en del typiska symtom. I samband med detta brukar vi säga - som jag nu också säger till dig - att samma symtombild kan förklaras av olika orsaker. För att komma fram till en förklaring och fastställa en diagnos måste man göra en utredning där man väger in olika omständigheter och faktorer. Därför är det inte möjligt för mig att bara svara ja eller nej på din fråga vad dina symtom beror på.
Däremot är det uppenbart att du har vissa svårigheter som ställer till för dig och att du behöver hjälp. Därför är det jätteviktigt att man reder ut vad de beror på för att sedan planera för vilken sorts stöd och hjälp du är i behov av.
Det enklaste sättet är nog att kontakta en Barn och Ungdomsmedicinsk Mottagning (BUMM) för att utreda hur det ligger till. Om det visar sig att det inte handlar om ADHD kan du i alla fall behöva någon annan sorts stöd för att komma vidare i livet. I den information jag bifogar här kan du läsa ännu mer detaljer hur du ska gå till väga. Det kan visa sig att du och/eller dina föräldrar kommer att få rekommendationen att vända er till den BUP mottagning som du tillhör utifrån din bostadsort.
Red ut denna viktiga fråga innan dina nuvarande svårigheter leder till att din utveckling bromsas i onödan.