Faller mellan stolarna
När jag var yngre hade jag en kortvarig kontakt med Bup p.g.a självmordsförsök. Jag mår inte bättre nu än vad jag gjorde då och skulle helst vilja ha en mer etablerad kontakt eftersom det känns bra att ha någon att gå till nu när jag har självmordsplaner igen.
Problemet för mig är att jag fyller snart 18. Eftersom jag som sagt ville ha en kontakt vände jag mig till vårdcentralen, men enligt dem är jag fortfarande Bups ansvar. Så när jag vände mig till Bup och tog upp att jag skulle vilja ha en längre kontakt fick jag svaret att det inte kommer gå, då jag fyller 18 snart och det känns för min del onödigt att påbörja något som snart ändå måste brytas. Jag fyller år om ca en månad, men jag vet inte om jag kan vänta så länge. Jag har en snara färdig, men försöker ändå se ljus trots att det är svårt och anstränger mig för att inte göra något.
Det är fruktansvärt jobbigt att "falla mellan stolarna" och inte veta vart man ska vända sig. För liten för den ena, men för stor för den andra..

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver för det är klart att du behöver och ska ha hjälp. Du är inte ensam om att ha råkat ut för det här. Beroende på var du bor i landet så finns det ibland "Unga Vuxna" som är ett samarbete mellan Barn och Ungdom och Vuxenpsykiatrin, och tar emot ungdomar mellan 16 och 25. Om det finns där du bor så är det dit du ska och då kan BUP mottagningen förmedla telefonnummer dit.
Man har rätt att få ett "bedömningssamtal" på BUP inom en månad. Eftersom du har självmordstankar är de skyldiga att ge dig omedelbart stöd. Ring en gång till och beskriv hur du mår, berätta också att du varit där förut.  Det kan vara svårt att "tala i egen sak" och förmedla hur viktigt det är att man får hjälp direkt.
Jag vet ju ingenting om hur du har det men har du någon som skulle kunna hjälpa dig, jag tänker föräldrar, släkting, någon vuxen i närheten? Någon som skulle kunna ringa åt dig eller sitta bredvid när du ringer eller som du kunde bara rådgöra med?
Om inte, är det till hjälp att skriva ner vad du vill ha sagt?
Det är starkt och insiktsfullt att du nu vill ha hjälp för att klara dig igenom en svår period. Och viktigt att du verkligen får det. Om du känner att du har svårt att stå emot mörka tankar så finns det hjälp att få i stunden genom att ringa (man kan vara anonym) till Självmordslinjen och prata med någon per telefon. Du kan också vända dig akut till BUP,  vilken tid på dygnet som helst. Du kan kontakta vårdguiden 1177 för att få information om hur det fungerar där du bor. Det kommer ju inte alltid att kännas så här tungt, det är lätt att tro det när det känns som värst. Men jag träffar många som fått tillbaka livskänslan och vet att det går.