Missar skolan för att jag är deprimerad
Hej bup!
Jag har precis börjat 9:an. Jag är deprimerad och missar pga det mycket av skolan. Jag känner själv att det är viktigt att se till att man mår psykiskt bra innan man kan ta tag i andra saker ( som skolan t.ex ). Min fråga är bara: är det själviskt och dumt att sätta sitt mående före skolan? Om ni förstår vad jag menar?
Mvh / S
S

BUP svarar:
Hej!
Du är varken självisk eller dum som bryr dig om hur du mår! Jag håller med dig helt om att det inte kan vara lätt att klara av skolan när du är deprimerad. Jag kan tänka mig också att du har ordentliga krav på dig i skolan eftersom du börjat 9:an.
Det viktiga nu är att du får hjälp till att må bra! Om du ännu inte får någon hjälp alls mot depressionen, så tycker jag att du kan börja med att söka upp skolkuratorn på din skola och berätta hur kämpigt du har det och att du på grund av depressionen har svårt att orka med skolarbetet. Kuratorn kan ihop med övrig elevvård bedöma om du behöver remitteras till BUP eller annan behandlingsinstans för att få behandling mot depressionen. Kanske kan kuratorn också ordna med extra stöd i skolan för att göra det mer möjligt för dig att orka med skolarbetet?
För din egen skull är det ju viktigt att du inte kommer efter alltför mycket i skolan då det kan leda till att du blir ännu mer deprimerad. Det kan ibland kännas väldigt tufft om kraven bara hopar sig på grund av att man inte orkat arbeta undan sådant som är obligatoriskt i skolan. Skolan skulle kunna hjälpa dig med att sortera vad som är viktigast för dig att arbeta med och kanske också ge annat stöd.
Lycka till!