Många motgångar
Hej!
Jag är en tjej på 17 år.
Under hela min uppväxt har jag gått igenom motgångar. En pappa som aldrig varit där som sedan gick bort, mobbning, väldigt lågt självförtroende, 1 vådltäkt och ett övergrepp. Nu under de senaste 10 månaderna har jag mått så extremt dåligt, alltid varit väldig ledsen och deppig. Gråtit nästintill varje dag , ofta på kvällen när jag är själv och ska sova. Jag vet inte varför jag mår dåligt och varför mitt humör bara vänder men det börjar ta väldigt mycket på mig nu och är trött på att må såhär. Mitt problem är att jag har svårt att prata om hur jag mår med andra då jag inte vill störa med mina problem, även om jag inte stör dem. Detta resulterar i att jag håller att för mig själv och jag går runt i samma onda cirkeö. Min fråga är om jag borde söka tid hos en kurator eller en tid hos er.
Frida folkesson

BUP svarar:
Hej Frida!
Det som du skriver om din uppväxt och vad du  har varit med om gör det fullt begripligt och förståeligt att du inte mår bra. Allt som hänt i ens liv lämnar sina spår och i ditt fall handlar det om riktigt svåra saker.
Det betyder dock inte att allt det här är helt ödesdigert och att du inte kan må bra så småningom. Med hjälp förstås. Det försvårar för dig att du försöker hålla allt för dig själv. För det är precis så som du mycket klokt skriver, man går bara runt-runt i sina tankecirklar och hittar inte ut. Att dela med sig av sina tunga upplevelser, malande tankar och svåra känslor är oftast en förutsättning för att hitta ut ur den onda cirkeln som du kallar din belägenhet för.
Ja, jag svarar bestämt att du ska söka samtalskontakt. I första hand rekommenderar jag att du vänder dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun. De har mycket stor kunskap och erfarenhet av alla sorters problem som ungdomar kan drabbas av. Men du kan självklart också ta kontakt med den BUP-mottagning du tillhör utifrån din bostadsort. I din ålder kan man ringa dit själv. Det är dock mycket viktigt att du kort sammanfattar ditt problem, på samma sätt som du har skrivit till oss. Du kan faktiskt helt enkelt läsa upp dina rader i telefonen när du ringer.
Tänk på att det finns möjlighet att komma ut ur ditt nuvarande känslotillstånd. Jag rekommenderar starkt att du väljer ett av de alternativ jag föreslog ovan. Men om det känns lättare för dig kan du till att börja med skriva till tjejzonen.se där man anonymt kan chatta och få stöd och vidare vägledning. Läs gärna även den information jag bifogar nedan.