Går man i skolan om man är inlagd?
Hej. Jag har jättehöga självmordstankar och har både blivit hämtad av ambulans och polis för ett tag sen. Men får man gå i skolan på dagarna om man blir inlagd? Rädd att jag inte ska klara den.. Men orkar snart inge mer igen..

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail! Så tungt du verkar ha det! Först till din direkta fråga om du får gå i skolan om du blir inlagd. Jag förstår det som att du är orolig för att du i så fall inte skulle klara av skolan.
Det är svårt att svara klart på den frågan eftersom jag inte vet var du bor och vilken klinik det i så fall handlar om. Dessutom kanske du snart fyller 18 år och då kommer till en vuxenpsykiatrisk klinik om du blir inlagd. Det bästa är att du ringer till den klinik som skulle kunna bli aktuell och frågar hur det fungerar på just den kliniken. Då kan du få ett mer pålitligt svar.
Rent allmänt tycker BUP att det är viktigt med skolan, men hur och om den ska fungera under en inläggningsperiod måste göras upp mellan inblandade personer i det speciella fallet. Du bör således ha möjlighet att påverka din egen situation men även dina föräldrar och personalen på kliniken kan ha synpunkter på hur din eventuella skolgång ska se ut.
Om du blir inlagd på barnpsykiatrisk klinik så är ju fokus först och främst inställt på att du ska börja må bra och därför kan du vara helt trygg med att personalen kommer att ta dina egna synpunkter och känslor på allvar. Du behöver således inte oroa dig för hur skolan ordnas, om du skulle bli inlagd.
Då du har jättehöga självmordstankar så är det viktigt att du får hjälp för dem. Det låter som om du inte är inlagd just nu, men har du då en behandlingskontakt med en vanlig BUP-mottagning? Om du inte har en sådan, så låter det som du behöver det med en gång. BUP har akutansvar och du kan få komma till din närmaste mottagning akut om du har starka självmordstankar. Du kan också ringa Självmordslinjen för att få stöd i  svåra stunder.
Var rädd om dig, det är du värd!