Känns som folk skrattar åt mig
Hej!
När andra skrattar tror/känns det som om de skrattar åt mig. Även om de troligtvis inte gör det. Finns det någon sådan diagnos eller fobi etc.? Det känns som någon hallucinationsliknande symptom eller något.
tjäna

BUP svarar:
Hej!
Det är hemskt obehagligt att uppleva att andra skrattar åt en. Det intressanta är att detta starka obehag uppstår helt oavsett om det är en verklighet eller om det "bara känns så".  Din formulering att de "antagligen inte gör det" och att du nämner "hallucinationsliknande symptom" tyder på att du är osäker på huruvida det är en fantasi eller verklighet. Detta är den springande punkten.
Du undrar om det kan finnas någon diagnos man sätter på sådana symtom. Men det är en fråga som kräver att du får några samtal hos en professionell person på BUP eller på ungdomsmottagningen. Man behöver ta reda på lite mer än vad du skriver för att se vad som utlöser dina känslor av att du blir utskrattad. Det behöver inte handla om någon psykisk sjukdom ("diagnos"). Till ex kan ångest, oro, stress, problem med självkänsla och självbild vara förklaring till dina upplevelser.
Men eftersom känslan i sig är väldigt obehaglig är det viktigt att du söker hjälp för att reda ut och ta itu med problemet. Därför föreslog jag alternativen ovan för samtal.