Kan man göra test på den här sidan?
Hejsan!
Jag skulle vela göra något slags test för att se om jag har depression eller är bipolar bl.a. eftersom jag inte vill sätta ett namn på hur jag mår utan att det är offeciellt. Jag vill inte säga att jag har depression utifall att jag inte har det och är taskig mot folk som faktiskt är diagnoserade med det. Jag har pratat med min kurator på min skola i perioder av olika anledninger de senaste åren och jag har märkt att jag alltid mår extra dåligt från skolstarten till det första lovet på året, och nu när jag har börjat må dåligt från strax innan sommarlovet slutade är jag rädd.
Jag frågade min kurator om något sådant här test, vilket hon svarade att jag kunde göra ett hos henne, men att det skulle va bättre om jag gör det hos BUP.
Behöver jag boka någon slags tid hos er eller kan man göra det på den här sidan?
LMDJ

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om du kan vara deprimerad eller bipolär eftersom du mår dåligt vid ungefär samma tider på året. Du skriver inte närmare om hur du känner dig men det verkar vara en återkommande känsla av nedstämdhet som du talar om.
Det test kuratorn talar om är troligen ett frågeformulär där man svarar på olika påståenden om sig själv. Det är inget test egentligen som kan ge något tydligt svar och diagnos, utan mer en fingervisning om hur och om man ska gå vidare.
Man kan inte fylla sådana frågeformulär på den här sidan. Jag tror att du i första hand behöver samtala med någon om hur du mår.
Om skolkuratorn tycker att du ska kontakta BUP ska du nog tala med dina föräldrar om att beställa tid på närmaste BUP-mottagning. Dina föräldrar behöver vara med i kontakten med BUP.