Rädd att det blir värre
Hej bup!Jag är en tjej på 16 år.Jag har precis börjat gymnasiet och har sedan ungefär ett år sedan börjat med självskadebeteende.Jag började med det för att minn liv fuckade upp sig totalt. Det blev lite små tjafs med min bästavän och hon lämnade mig utan att säga varför.Jag ville inte gå ut,jag vill inte göra någonting.Jag har alltid vart den possetivt och glada tjejen men då var det bara som om allt var ety helvete.Från att behöva lämna min ända plats där jag kände mog trygg och säkert till att behöva gå till skolan.Jag blev att må dåligt och det kändes som ingen ville ha mig,som om jag var världelös och inget att ha.Efter många om och men så gick jag vidare,jag träffade en annan bra kompis.Jag och hon började träffa ett killgäng,jag börtande tycka om en kille i gänget väldigt mycketsom tyvärr inte tyckte om mig tillbaka men han hjälpte mig att sluta med mitt självskadebeteende.Han har nu tyvärr flytta till andra sidan Sverige och kommer nog aldrig se honom något mer.Hans bästa kompis tycker om mig och har alltid gjort och jag har börjat få upp ögonen för honom lite.Saken är den att han gör dåliga saker så som,röker,festar hela tiden,bara är ute efter ligg m.m.Så jag vet inte ifall jag vågar chansa på honom,han är det "coola,tuffa killen" som tar för mig ich jag är den "blyga,snälla tjejen som mest står vid sidan".
Nu i sommras så slutade min kompis att vara med mig ,hon satsade allt på sin kille från att vi innan hade vi setts varje dag och nu ses vi aldrig utan att hennes kille ska vara med.Jag sa det till henne men hon sket totalt i mig då.Jag har börjat  med mitt självskadebeteende igen och vet inte vad jag ska göra,jag vill absolut inte säga till mamma att jag har börjat med det igen för vill inte se henne ledsen.Jag får som panikattacker och vet inte vart jag ska tavägen.Jag blir rädd,rädd för mog själv,jag blir rädd för att det inte känns som att det finns någon jag riktigt kan lita på.Vill gärna ha svar och hjälp innan något blir värre,allt blir bara jobbigare nu med ungefär 6 läxor per vecka och det känns som det kommer ta kol på mig.
Skulle vara tacksam för svar innan allt blir värre.Kram och hej
Hjälp

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du beskriver väl hur viktiga dina bästa kompisar har varit för dig. Och när du och din första bästa vän bröt kontakten kunde ni inte alls prata om det så att du förstod varför.
Då är det lätt att känna det som du också skriver att allt med en själv är dåligt och att ingen kan tycka om en. Fast så är det inte. Något blev jobbigt er emellan, ni kunde inte prata om det så det kunde redas ut och därför slutade ni träffas. Du började skära dig kanske också för att du inte hittade ord för vad du kände eller för vad som hänt.
Nu har din nya kompis träffat en kille. Hon är inte bara din kompis längre utan hon har förutom dig en annan viktig relation. Det är klart det känns annorlunda för dig, att du kan känna dig utanför och kanske känna dig övergiven. Men detta är inte ditt eller någons fel. Så här är det när du eller en kompis träffar en kille - kompisgemenskapen ändras delvis.
Du har också själv fått upp ögonen för en kille men är tveksam till honom.
Jag tror det skulle vara bra för dig att  tala med någon om hur du känner och att det skulle kunna hjälpa dig. När man inte talar med någon om hur man känner blir känslorna så stora och orden så små. Det kan kännas, som du också  skriver, att man inte riktigt vet vart man ska ta vägen.
Du skulle kunna vända dig till ungdomsmottagningen i din kommun eller till skolkurator.
Du kan också vända dig till BUP men då måste dina föräldrar på något sätt vara delaktiga. Och det vore kanske bra att du också förutom att tala själv med någon också fick hjälp att tala med dina föräldrar om hur du mår, så att de också kan stödja dig.
Försök - det behöver inte vara så här!