Alla säger jag har ätstörning
Hej!
Ja e en tjej på 14 år och alla säger att ja lider att några ätstöringar.(så som bullimi och anroexia). Alla säger liksom "du måste börja äta annars dör du" och liksom ja har tappat xx kg i vikt de senaste månader och har tappat hungern totalt. Va hade du gjort om du va i samma situation?
Alma

BUP svarar:
Hej Alma!
Att tappa mycket i vikt på kort tid är allvarligt. Jag förstår att många omkring dig blir oroliga,
I din situation hade jag kanske inte tyckt att jag gått ner särskilt mycket och inte förstått andras oro. Det gissar jag därför att när man gått ner så här mycket i vikt är det vanligt att man inte riktigt kan se det själv, att man kan tycka man är tjock fastän alla andra tycker man är mager.
Kanske hade jag inte heller tyckt att jag behövde prata med någon och söka hjälp fastän alla andra tycker det.
Vad säger dina föräldrar? Är de oroliga för dig? Har de sökt hjälp?
Jag tycker att du och dina föräldrar ska vända er till BUP även om du nu inte själv tycker det behövs.