Vart ska jag vända mig?
Jag måste prata med någon, nu.! Har mått dåligt länge nu, och inget blir bättre. Dom senaste veckorna har jag blandannat tänkt på hur värdelöst livet är och tänkt på självmord. Jag har även försökt kväva mig bara för att känna hur det skulle kännas... Mina föräldrar tror jag mår bra, mina vänner vet ungefär hur jag mår men jag har ett problem och det är att jag har sjukt svårt att prata om sånthär till en vän... Jag har precis avslutat en lång relation som var helt underbar till en början men som slutade mindre bra. Han har sagt att han ska ta självmord osv... Detta är jätte jobbigt och blir som grädden på moset för mig. Han är oroligt elak mot mig nu även fast jag har försökt lösa allt och pratat. Vet inte vad jag ska göra längre för inget för mig att må bättre. jag kan inte koncentrera mig i skolan, hur mycket jag än gör det så går det inte. Jag är helt borta hela tiden. Mina vänner är roliga och försöker prata med mig men jag kan somsagt inte säga allt, det är liksom jobbigt att prata om. Behöver hjälp, vart ska jag vända mig??
hemliga.tjejen

BUP svarar:
Hej hemliga tjejen!
Tack för ditt viktiga brev till oss. Du beskriver både egna förtvivlade känslor och din före detta pojkväns känslor. Det verkar som att du avslutat er relation på ett klokt sätt och man har all rätt att gå ur en relation som inte känns bra. Det viktigaste för dig är att ta hand om dig själv, du ansvarar inte för honom.
Dina egna svåra känslor och tankar kan kännas omöjliga att tala om, framför allt med föräldrar. Om det känns för svårt att berätta för dom, så finns det olika sätt att göra det. Kanske kan du skriva? Brevet till oss går jättebra att använda.
Eller finns någon annan vuxen som du kan lita på och som skulle kunna hjälpa dig att prata med föräldrarna?
Skolans kurator?
Du kan också kontakta BUP för ett första samtal och ni kan komma överens om ett sätt att berätta för föräldrarna. Dina föräldrar behöver veta hur du mår och är viktiga som stöd.
Dina kompisar känner på ett ungefär till hur du har det, och det kan räcka i kompisrelationer. Huvudsaken är att de uppskattar att vara med dig och på det viset utgör ett stöd.
Men du behöver hjälp av en vuxen för de tunga tankarna, och det behöver vara en professionell person.
Jag menar att bästa sättet för dig att få hjälp är att vända dig till din närmaste BUP-mottagning. Som jag redan skrivit i första hand tillsammans med dina föräldrar, men det finns också andra sätt som fungerar bra.
Lycka till att komma tillbaka till att må bra igen!