Vill ej att mina vänner ska tröttna på mig
Tjena, är 17 år och går i skolan och sånt skit man håller på med i den åldern. Jag har och har haft ett tag en misstanke om att jag kanske lider av Borderline. Jag har länge haft aggressionsproblem, inte allvarliga men det stör mig att jag kan bli rasande på småsaker. Jag har på senare tid, i takt med att mina vänner mognar, insett hur intensiv jag är och hur tungt det är att vara med mig. Det har gått till den punkten att min närmaste vän inte längre orkar med mina humörsvängningar och aggression. Detta kan självklar bero på annat men efter att ha läst om vårdslöshet, drogmissbruk och ex. Vårdslöst sex så känner jag mig rätt träffad. Jag har också väldigt lätt för att antingen hata eller älska, det finns inget där emellan. Detta är likaså störande i mitt vardagsliv då jag lätt blir väldigt arg eller får ångest över att jag hatar så mycket. Borde jag kolla upp det eller borde jag avvakta? Det känns som min familj inte tar mig på allvar när jag pratar om det och säger ofta till mig att jag bara borde se saker i lite gråskala eller att jag ska sluta hata. Jag skulle gärna göra det om jag kunde men det har på något sätt blivit det enda som är kvar av min personlighet.
Om detta inte är Borderline hoppas jag ni har nåt annat som bara inte gör att ens dag inte förstörs av att nån försöker prata med en eller för att man inte hittar sina hörlurar. Är fett trött på detta och vill ej att mina vänner ska bli trötta på mig pga mitt skit asså.
Clair

BUP svarar:
Hej!
Vad klokt du skriver kring dig själv och din situation! Hur du funderar tyder på självinsikt och det är en tillgång. Jag kan inte svara på om du har Borderline personlighetsstörning, eller Emotionell instabilitet som det brukar benämnas numera.
Jag vill råda dig till att ta kontakt med den BUP-mottagning du tillhör för att fundera ihop med dem och göra en bedömning av vilken typ av hjälp som skulle kunna vara bra för dig.
För jag tänker att det är just det som är det viktiga, hur du mår och hur vi kan förstå det så att du får bra stöd.
Till BUP kan du ringa själv eller med hjälp av en vårdnadshavare. Jag skickar med lite mer information om hur det går till när man vill komma i kontakt med BUP.
Vänta inte utan ta nästa steg, på BUP går man fram tills att man fyllt 18 år.
Sedan slussas man över till annan hjälp om det behövs.
Ta hand om dig!