Mina föräldrar går inte att prata med
Jag har läst lite om bup och där står det att ni tar kontakt med föräldrarnaberoende fall och ålder, om man har depression och panikångest och är 13 år behöver ni då försöka kontakta föräldrar för mina går inte att prata med och dom skulle aldrig förstå och det vet jag för jag har testat så det är ingen ide. Men kommer ni behöva göra det om det är som mitt "fall" och min ålder?
-A

BUP svarar:
Hej –A!
Tack för ditt brev, du tar upp en fråga som vi ofta får och som vi ju har en artikel om: Får föräldrar alltid veta? Den är viktig, jag bifogar den och du kanske har läst den redan.
Men när jag läser din fråga så tänker jag på att det är skillnad mellan att ”förstå” och ”gå att prata med”.
När föräldrar ”förstår” så kan de leva sig in i - kanske delvis känna igen sig i - det som de får veta. De inser, upplever själva, hur stora svårigheterna är och hur allvarligt det är. Att prata med någon som både kan förstå och gå att prata med är förstås till stor hjälp.
När de ”går att prata med” så kan de lyssna utan att själv bli upprörda. De kan ställa egna frågor utan att visa ilska, besvikelse eller annan känsla som gör att den som berättat känner sig anklagad eller nedvärderad.
Att ”förstå” är inget krav, det brukar fungera bara att prata med någon som ändå lyssnar noga och tar en på allvar.
Många oroar sig för att föräldrarna ska bli arga om de får veta att man har problem. Eller att de ska säga ”ryck upp dig” eller något annat ogenomtänkt. Men det går att ”förstå” föräldrar som plötsligt får veta att deras barn mår dåligt.
Föräldrarna kan bli ledsna, oroade, undra om de gjort något fel, tycka synd om sitt barn, anklaga sig själva, bli besvikna, arga eller något annat.
Det blir många olika starka känslor också för föräldrarna, känslor som inte är lätta att stoppa. Men för det mesta går det ändå att prata om svårigheterna när föräldern lugnat sig och fått tänka igenom vad som blev sagt.
Dina eventuella diagnoser har ingen betydelse för om föräldrar får veta eller inte. Kanske blev dina föräldrar överrumplade när du testade att berätta för dem. Kanske skulle du kunna prova att testa igen?
Kanske är det för svårt för både dig och dina föräldrar att kunna prata om svårigheterna. Då behöver ni hjälp från någon annan vuxen, någon som du litar på och kan prata med. Den personen kan i sin tur hjälpa dig att prata med, eller i alla fall informera, föräldrarna.
Jag hoppas att jag skrivit tillräckligt begripligt och att det kan vara till hjälp för dig att hitta någon att prata med, någon som lyssnar och tar dig på allvar.
Lycka till!