Ibland kommer min hetsätning tillbaka

Hej! 

Jag har haft bulimi men blev utskriven från bup i december. Jag kräktes inte mer än 2 gånger under min sjukdomstid utan jag tränade för att kompenserar. Då kunde jag träna upp till 2-3 gånger om dagen. Idag så har jag hittat en balans med träning och mat. Mina tankar om jag är tjock mm kommer mindre och mindre. Men ibland när jag är själv hemma så kan min hetsätning komma tillbaka, jag kan stå med en sked i en mjukostbruk och äta tills den är slut. Jag kompensera inte för mitt hetsätande. Men det är så jobbigt när det kommer. Har ni några tips på vad jag kan göra för att inte hamna i kylskåpet när jag är själv hemma. Hetsäter bara mat som jag tycker är onyttigt som tex vitt bröd och ost (det är den mat jag inte klara av att äta i vanliga fall). Jag tycker inte jag är sjuk utan behöver bara tips på hur jag inte ska hamna i kylskåpet. 

Em

BUP svarar:

Hej! 

Vilket fint jobb det låter som du gjort för att styra om ditt liv och känna att du mår bättre. Starkt av dig!
Dessutom klokt av dig att skriva hit med dina funderingar om hur du ska kunna undvika de situationer som fortsatt är svåra för dig.

Många som genomgått behandling fortsätter att kämpa med några kvarstående svårigheter, så det är du inte ensam om. Pratade ni något om det innan kontakten på BUP avslutades? Det brukar handla om att sammanfatta saker som fungerat under behandlingen, saker man ska fortsätta göra eller tänka på för att fortsätta att må bra och kunna hantera eventuella återfall framöver. 

Var dina föräldrar med i behandlingen? Jag frågar för att ibland brukar föräldrar också få stöd i hur de kan hjälpa till. Om de känns som ett stöd, så tänker jag att du ska prata med dem och berätta likt du gjort i ditt mejl hit.
Tillsammans med dem kan ni dra er till minnes och se om det är något ni lärt er under behandlingen som skulle kunna hjälpa nu. Vilka färdigheter går att damma av och använda er av igen?

Generellt kan jag säga att regelbundet ätande är grunden för att förhindra hetsätning. Att vara noggrann med måltider och mellanmål gör att risken för hetsätning minskar, som du antagligen hört.
I övrigt kan du fundera över vad det är som triggar ditt hetsätande? Kan det vara hunger som du kan minska genom att äta oftare eller är det någon särskild tanke eller annan känsla som gör att du hamnar vid kylskåpet?

Är det någon särskild tid på dagen eller i någon viss situation?

Hur kan du ta hand om dig själv när negativa tankar om kroppen dyker upp utan att hamna i hetsätning?

Sådana här frågor brukar kunna vara svåra att svara på direkt, men går att undersöka genom att föra dagbok under till exempelvis en veckas tid. Du har ju redan ringat in att att vara hemma själv är en risksituation.
Där kanske dina föräldrar kan vara behjälpliga eller någon kompis. Går det till exempel att ha som överenskommelse att du kontaktar någon när du känner att du är på väg in i hetsätning? Går det att avdramatisera vitt bröd och ost genom att börja äta det i små mängder i vardagen?

Det går också alltid att kontakta den BUP-mottagning du gått på för att rådgöra kring hur du har det. Kanske går det att träffa behandlaren igen för att problemlösa kring din situation. Det är ju extra viktigt om det är så att man känner att man börjar må sämre.

Det är inte ett misslyckande att höra av sig igen, det är ett smart sätt att ta hand om sig själv. På telefon kan man få råd kring om det är läge att komma till BUP igen. 


Hitta mottagning
Hitta mottagning

Hitta mottagning

Vill du komma i kontakt med en mottagning? Klicka på kartan för att hitta din närmaste mottagning.

Hitta närmaste mottagning

Råd och fakta

Här har vi samlat artiklar, faktatexter och intervjuer om olika problem och svårigheter man kan uppleva.

Råd och fakta