Hjälp mig att få bättre självkänsla!
Jag är 15 år och har stora problem med min skälvkänsla.
När jag tittar i spegeln eller på foton, tycker jag att jag ser ful ut, och jag är ful, men många har bara randomly sagt hur fin jag är, fast jag uppenbarligen inte är det . Varför skulle jag se så ful ut i spelen och på foton om jag annars är fin?
Det är jobbigt att va med minna vänner ibland. För alla dom är snygga och får alltid uppmärksamhet från killar. Många av dom har redan en pojkvän.
Jag skulle vilja ha en pojkvän, men jag vet att jag aldrig kommer få en. Jag har provat so många olika sett för att få mig att se mer attraktiv ut, Jag köper dyrt smink och märkes kläder osv. , men inget fungerar.
Jag är bara så deprimerad och jag hater mig själv så mycket och om jag ska vara ärlig så vet jag inte vad jag ska göra härifrån och framåt. Men jag måste erkänna att jag ibland har tittat i spegeln och tyckt att jag såg snygg ut, men så fort jag kommer ut med folk upptäcker jag hur illa jag värkligen ser ut.
Jag går till en curator, vilket jag har gjort i några år nu, men jag får inte mycket av det.
Snälla hjälp mig att få bättre själv känsla!
Ful

BUP svarar:
Hej!
Att man har en dålig självkänsla och är deprimerad är ungefär två sidor av samma mynt. Nedstämdhet och depression brukar gå hand i hand med att man på olika sätt nedvärderar sig själv - inte minst utseendemässigt. Problemet blir då att man förvränger sin självbild och man avvisar positiva signaler från andra, de bekräftelser man faktiskt får.
Det verkar som att du har hamnat i ett sådant läge. Du kan se dig ibland som snygg, du får höra det också av andra, men din inre negativa bild tar överhand. Du skriver att du sedan länge haft det så här trots att du går hos en kurator och har samtal.
Jag vet inte var någonstans du går hos kuratorn. Är det i skolan, på en ungdomsmottagning, på en BUP mottagning, på vårdcentralen eller någon annanstans?
Jag vet dock att du måste få fortsatt hjälp. Det är väl möjligt, det händer faktiskt inte sällan att en viss samtalskontakt eller terapeutisk kontakt inte ger resultat, men man kan få hjälp hos en annan vårdgivare som kan fungera bättre.
Vid depression ska man också överväga om någon form av medicinering behövs.
Du kan kanske ta upp frågan med din nuvarande behandlare. Om ni efter flera år inte har uppnått resultat är det viktigt att din nuvarande behandlare också ser det och kanske själv kan rekommendera en annan väg.
Det är också en viktig fråga hur dina föräldrar ställer sig till dina problem, vad de vet och om de är beredda att hjälpa dig vidare.
Beroende på var du för närvarande träffar en kurator kan du välja bland de alternativ jag nämnt.