Måste skriva många gånger tills det blir snyggt
Hej jag är 17 år gammal och läser ett högskoleförberedande program vilket gör att jag skriver väldigt mycket anteckningar, framför allt förhand. Jag älskar att skriva men, jag nöjer mig aldrig med hur jag skriver. Jag kan anteckna en hel sida i mitt skrivblock, märker jag att det inte är tillräckligt snyggt skrivet så river jag av bladen och skriver om det. Detta kan fortsätta och fortsätta tills jag tycker det ser bra ut.
Ibland brukar jag byta penna och sudda ut meningarna jag har skrivit, sedan skriver jag om och om och om igen tills det ser bra ut enligt mig. På en lektion kan jag riva av minst tre blad från mitt skrivblock ifall det jag skrivit inte ser snyggt ut, jag skriver om allting igen. Det stör mig otroligt mycket när jag inte kan skriva såsom jag vill och orden jag har antecknat stör mig ifall det inte är snyggt. Vad kan detta bero på? Är det något fel med mig eller finns det anledningar till varför jag gör såhär? Detta har pågått i några år nu. Är detta en störning eller vad kan det vara och vad kan jag göra åt detta?
Kamile

BUP svarar:
Hej!
Det verkar så att du sedan en längre tid tillbaka fastnat i ett beteende som du själv uppfattar som störande. Du måste göra om, skriva om saker många gånger och det är lite oklart för mig efter hur många "nystarter" du kan bli nöjd, hur mycket energi och tid går till spillo på grund av det.
Din beskrivning tyder på att det du håller på med liknar det vi kallar för tvångsbeteende.
Vad det beror kan variera från individ till individ, men den gemensamma nämnaren är att det ligger ett visst mått av oro och ångest bakom som man kanaliserar på det här sättet.
För att kunna komma orsaken på spåret och hitta bättre strategier för att hantera problemet måste man få behandlingshjälp. Det behöver inte vara någon komplicerad och långvarig process, men att bryta det problematiska mönstret är viktigt.
Jag rekommenderar att du själv eller med hjälp av dina föräldrar kontaktar den BUP-mottagning du geografiskt tillhör. Jag lägger till länkar där du kan läsa mer om själva problemet och vägen till hjälp.