Jag vill prata med en riktig psykolog/kurator
Hej!❤️ Jag vill verkligen gå till er men jag vågar inte säga det till min mamma för att jag är rädd att hon bara ska säga : Du kan väl prata med mig? Och jag kan ju göra det men jag vill prata med en riktig psykolog/kurator för att kunna få lite mer hjälp. Jag vill inte direkt skriva varför eftersom alla kan se här men snälla kan ni skriva hur jag kan säga till mamma att jag vill gå till er. Vi har en kurator i skolan och jag vill inte gå till henne eftersom hon ser mig typ hela tiden och det skulle bli pinsamt till slut. Snälla kan ni hjälpa mig?💖😿
Anonym flicka

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt vill du att din mamma hjälper dig med en kontakt med BUP utan att du berättar för henne vad saken gäller. Jag tror att det blir svårt. Om din mamma ska kunna beställa tid åt dig måste hon kunna berätta vad du har för slags problem du/ni vill ha hjälp med.
Om du befinner dig i den situationen kanske du kan få mer hjälp hur du ska göra genom att ta kontakt med Bris eller Tjejzonen. Du kan göra det anonymt och du behöver nog berätta vad det handlar om för att du ska kunna få någon bra hjälp.
Men det är kanske inte så utan snarare att du är rädd att din mamma inte hjälper dig med en BUP-kontakt om du berättar för henne ditt problem? Det kan finnas alla möjliga skäl till din oro. Det beror nog också mycket på vad det är för problem du vill ha hjälp med och det har du inte skrivit något om. Men du kanske kan förklara för din mamma att det ändå är skillnad att prata med sin mamma  om sina problem och med någon utanförstående - speciellt när det gäller pinsamma saker som det är svårt att berätta för nära anhöriga. Vissa saker vill man ju inte att anhöriga ska känna till av olika skäl. Så om du pratar med henne för att hon ska kunna hjälpa dig till BUP kanske du inte behöver säga allt utan bara så mycket att hon förstår att detta är viktigt för dig  att få hjälp med. Det kan vara en svår avvägning vad du kan säga och vad du inte vill säga. Du skulle kunna få hjälp även med detta genom att chatta om det på de hemsidor jag tidigare hänvisade till.