Syner som gör mig orolig
Jag får syner som får mig att bli psykiskt oroad. under flera år har jag fått "syner" eller "bilder" framför mina ögon som har gjort att jag har blivit orolig.
Det som händer är att en händelse (oberoende om vad det är) spelas upp framför mig som i en dröm framför mig när jag träffar den i verkliga livet. jag minns att jag har drömt om det som händer innan, jag kan inte komma ihåg drömmen fören den händer. avståndet mellan drömmen och synen kan vara några dagar till flera år.
i början var de mest som om synerna "slår" mig i ansiktet, nästan som om någon kastar vatten på en, och jag kommer ihåg att det har hänt mig tidigare i en dröm. Sen kan det även hända att jag inte reagerar på händelsen direkt utan efter några timmar eller någon dag, just nu är det blandat mellan bägge och jag vet inte vad som händer.
första gången jag upptäckte detta så var det efter jag hade badat vid en sjö ca 4 år sen och jag skulle ta på mig mina sockar och plötsligt så blåser en vind så att en liggdyna flyger rakt på mig och triggar en dröm som jag hade några år innan denna händelsen. och det var en syn som "slog" mig i ansiktet.
för ca 1,2 veckor sen så skulle jag och min familj besöka en nära vän till familjen eftersom hennes man hade dött någon dag innan. när vi skulle in till huset så såg jag ett vit kors vid trappan upp till entrén till huset. jag tyckte inte det var något onaturligt märkligt med det. men efter några timmar senare eller mindre än en dag så märkte jag att jag hade sett korset tidigare på samma plats, ligga på samma sätt och händelsen var helt identisk till en dröm som jag hade sen tidigare, mycket tidigare, ca 8 år tillbaka.
jag har berättat första händelsen för mina vänner och min bror som var med när det hända, när jag kom hem berättade jag det för min familj men ingen av dem verkade bry sig eller tro mig. efter det så har jag sagt det även till någon mer kompis men den personen trodde mig inte heller utan tog det som om jag skojade bara med henne.
jag har en vän som tar mig något seriöst och han tyckte inte jag skulle tänka så mycket på det. men idag så tog jag upp det när jag var i ett församlingshem och ungdomsledaren där gav mig ett råd att skriva ner händelserna och jag fick förbön för att det ska försvinna om det var ont eller vissa sig mer om det var i gott syfte.
Vad ska jag göra? jag har försökt leta efter något som liknar vad som händer mig på internet men har inte hittat något som jag har nytta av. Detta som händer driver mig bokstavligen galen och jag vet inte vart ska göra....
si

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vad bra att du skriver till oss, särskilt när du oroat dig i flera år. Jag förstår det som att du blir ännu oroligare när vänner och familj inte vill tala med dig om det.
Du har försökt att söka svaret inom en församling men du vet inte om det innebar någon lindring för dig. Du skriver inte så mycket om ditt övriga liv, har drömmarna och synerna någon förbindelse med ditt vardagsliv?
Mitt råd är att vända dig till närmaste BUP-mottagning där du kan få diskutera vad dina upplevelser betyder för dig. Oavsett om det bara är obehagligt och du vill bli av med dem, eller om de har en mening för dig som du behöver prata om.
Du kan ringa dit själv eller be dina föräldrar göra det. Du kanske även kan få hjälp att få dina föräldrar att förstå hur viktigt detta är för dig.
Lycka till!