Har blivit mobbad i cirka sex år
Hej jag behöver hjälp. Har blivit mobbad i cirka 6 år och har försökt att ta mitt liv antals av gånger. Jag gråter mig till söms och jag skär mig konstant. Nu när jag går i 9 an. Så har jag börjat skriva med en tjej som senare blev min bästa ven. Fick reda på att hon också skärde sig och har försökt att ta sitt liv. Jag har lyckat att hindra henne från att skära sig o ta sitt liv i cirka 3 månader nu. Men jag inser själv att jag orkar inte mer. Har försökt att ta mitt liv men hon hindrar mig.
Jag har insätt att jag behöver hjälp men jag vill inte fråga kuratorn eller någon annan. Vill inte att någon annan ska veta om min hemlighet.
Anlednigen av att jag vill ta mitt liv är för att blir så stressad, får mentala psykbryt, får panik, av skolan och alla krav som folk sätter på mig. När jag inte når upp till ett krav så blir alla besvikna och jag blir så deprimerad ibland att jag vill skära mig och ta mitt liv. Jag blir hela tiden kallad saker i skolan som fetto, idiot, emo, missfoster, misslyckad. Jag har också konstant svält mig själv. Jag är 1 79 cm lång väger XX kg. och går på gym. Jag har börjat att träna så mycket så jag överanstränger mig och börjar få ont i hjärtat. Mitt hjärta börjar slå i otakt och jag har kollapsat några gånger av att jag inte har ätit och tränar för mycket samtidigt.
JJ

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Vad bra att du inser att din viktiga kontakt med din vän inte räcker, utan att du behöver egen hjälp på annat sätt. Att du inser det kan kanske också hjälpa henne att förstå detsamma?
Det är svårt för att inte säga omöjligt att få hjälp om man inte vill berätta för någon om sina problem. Du skriver att du inte vill att någon annan ska få veta din hemlighet. Vilken hemlighet är det som är så viktig att hålla hemlig att du inte kan prata med någon om den? Eller är din hemlighet det du beskriver som anledningen till att du ta ditt liv?
Jag tror du skulle kunna få mycket hjälp genom att prata med någon om ditt förhållande till stress och krav. Hur kan det komma sig att det blir så otroligt viktigt för dig att leva upp till andras krav? Kanske hänger det ihop med att du blir och har blivit mobbad i skolan många år. Det brukar vara väldigt destruktivt för självkänslan och mobbning är ett skolproblem som skolan är skyldiga att göra något åt. Har du fått någon hjälp? Det är skolans skyldighet att få mobbning att upphöra.
Det är lätt att förstå att någon som blir kallad ”fetto” i skolan försöker bli smalare i hopp om att bli accepterad men kanske ska du inte bry dig så mycket om de andra som som kallar dig nedsättande saker. Ta inte deras omdömen om dig som någon sanning om dig! Försök vara snäll och omtänksam mot dig själv även om en del jämnåriga inte är det. Att ta hand om din kropp och träna på rätt sätt och med måtta, skulle kunna vara en bra förändring, tror jag, som du skulle må bra av och stärka ditt självförtroende. Att anstränga kroppen så att du kollapsar och och får hjärtat att slå dubbelslag låter inte bra. Om man ska träna mycket, så behöver man äta rätt, det finns inga genvägar, vilket jag tror du vet.
Om du kan tänka dig att börja prata om dig själv med någon annan så finns det flera möjligheter. Dels i skolan där du går. Mobbning är inte tillåtet och aldrig ok. Du kan ta kontakt med skolkurator och berätta om de problem du har. Mobbning är skolan skyldig att göra något åt. Du skulle också kunna ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Om du vill börja med att chatta anonymt med en klok vuxen så kan du vända dig till Killfrågor.
Var rädd om dig!