Livrädd för muntliga redovisningar
Hejsan.
Jag har problem med muntliga redovisningar. Jag är livrädd för de kort sagt. De flesta i min klass, majoriteten alltså, är nervösa/pirriga och halvt uppskrämda men när de väl står där framme går det hur bra som helst och de gör bra ifrån sig och tänker "det var inte så farligt". Det gäller inte mig. Till och med min lärare märkte det. Jag får svettningar, darrningar, tunghäfta, börjar stamma och är alldeles gråtfärdig. Ogillar mig själv och mitt utseende. Allt blir bara värre av att alla ska kolla på mig. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Har panik innan varje gång. Har bara gjort tre stycken kanske. Alla går hur dåligt som helst. Börjar rodna och jag känner det i hela mig, alla stirrar och jag vill bara gråta och springa därifrån. Vad ska jag göra? Alla tipsen alla gett, dvs "ta det lugnt, var expert på området, drick vatten, förbered dig noga" osv funkar inte. Alla tror att jag bara är lite nervös men jag vill inte. Verkligen. Blir gråtfärdig bara av tanken. Finns det inget lugnande medel man kan ta? Behöver hjälp med detta, hur ska jag göra för att klara det här bättre, precis som alla andra?
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Jag börjar med din fråga på slutet av mejlet. Det finns mediciner som hjälper att ta ned ångest i de situationer som du nämner. Dock hjälper de bara i stunden, Grundproblemet finns fortfarande kvar och man har inte lärt sig något om hur man kan bli av svårigheten. Så mitt förslag och det som du skulle bli erbjuden som första hjälp om du sökte till BUP, är att jobba bort problemet.
Många kan nog delvis eller helt känna igen sig i din beskrivning av att uppträda inför andra. Alla ser på en utan att själva säga något och man vet inte vad de tänker. Man kan tro vad som helst om vad de tänker. De stränga självkritiska tankar man lätt själv får i en sådan situation som" jag är ful,jag är sämst, jag säger töntiga saker, ingen fattar vad jag menar", tror man också att andra tänker om en.
Men är det så? Du säger att andra är nervösa och halvt uppskrämda när de ska redovisa men att det går bra ändå. För dem men inte för dig? Det verkar som några märkt att du är nervös men tycker de att ditt framträdande gått dåligt? Det är ju inte samma sak.
Försök komma ihåg att dina stränga tankar om dig själv är dina egna och inte behöver vara det andra tänker om dig. Och att vara nervös så det syns inte är detsamma som att göra en dålig redovisning. Om du kan låta nervositeten få  finnas där utan att du försöker få bort den och medan du ändå genomför redovisningen kommer den att minska mer och mer. Det är jag ganska säker på.
Det finns också bra psykologisk behandling för den här typen av svårigheter. Om du ska söka hjälp är mer en fråga om hur svåra och handikappande dina problem är. För en del hjälper att veta mer om hur det fungerar (kolla på ”social fobi” till exempel) andra klara det bättre genom att ofta utsätta sig för det jobbiga och vänja sig vid det. Om du ser problemet som ett handikapp och vill ha behandling kan du söka hjälp på BUP eller Vårdcentral som erbjuder ”första linjens barn och ungdomspsykiatri”.
På Snorkel kan du få fler användbara tips på vad du kan göra själv.
Lycka till!