Behöver få tillbaka hoppet
jag orkar inte mer. jag vill bara dö. Förut har jag alltid haft lite hopp men nu har jag inget kvar. Hoppet är borta.. Och jag går alltid runt med tändig ångest om allt. Vad ska jag göra för att få bort all ångest och få tillbaka allt hopp?
felicia

BUP svarar:
Hej!
Ditt mejl är kort och det är tydligt att du inte mår bra just nu. Jag vet inte hur länge du mått så här eller vad som händer omkring dig. Att gå runt med en ständig ångest är tungt och det är viktigt att du avlastas den bördan.
Hopp är en känsla som hjälper till när vi ska orka oss ur tunga perioder. Hoppet kan kännas försvunnet, men kommer tillbaka. Det finns alltid hopp.
När det känns svårt att känna hopp är det viktigt att ta hjälp utifrån. Det kan vara genom att prata med vänner eller familj om hur man mår. Eller så kan man prata med skolkuratorn på skolan eller en lärare man känner förtroende för.
Tillsammans hittar man lättare lösningar på det som är svårt.
Om det känns svårt att veta hur man ska berätta om hur man mår, eller om man inte vet vem man ska välja, så är Bris bra att prata med. Dit kan man vända sig anonymt genom att ringa eller chatta. De är bra på att hjälpa till!
Att skriva hit var ett första steg. Vänta inte, utan fortsätt ta hjälp för hur du har det!