Vill ha hjälp men kan inte ringa
Hej, jag mår jättedåligt verkligen och skär mig och har gjort det i några år, allt blir bara värre och värre. Min mamma och vissa kompisar vet men de tror ja har blivit bättre för jag sa att jag inte skurit mig på typ en månad. Men nu orkar jag inte mer, INGEN förstår, vill inte öppna mig för mer personer. Jag vill ha hjälp vill inte leva såhär, min mamma ringde till UMO men då var jag tvungen att ringa och prata med de, och jag har typ telefonfobi, jag hatar att prata i telefon, vad ska jag göra????
depp af

BUP svarar:
Hej!
Det är klokt att du vill ha hjälp, särskilt som du har mått dåligt i flera år. Jag förstår det som att du både tycker det är svårt att prata i telefon och kanske även att öppna dig för andra människor.
Betyder det att du inte kan tänka dig att vända dig till BUP?  Din mamma skulle kunna beställa tid och ni kan gå dit tillsammans. Lägger till artikel om det.
För att slippa ifrån självskadandet på sikt, så behöver du bli av med de bakomliggande känslorna som skapar behovet att skada dig själv. För det mesta är det en stark ångest som minskas tillfälligt genom självskadandet. Du skriver inte så mycket om hur ditt liv ser ut i övrigt, så jag funderar på vad som får dig att må så här dåligt.
De här bakomliggande orsakerna brukar gå att komma åt genom samtalsbehandling. Man behöver få  hjälp med att reda i vad det är som händer och hur man kan göra på andra sätt än att skära sig för att stå ut. Det finns bra hjälp att få.
Om du känner att det blir för svårt, så kanske du kan börja med att vända dig till tjejzonen eller shedo. Där skulle du kunna chatta med andra anonymt och inte behöva känna att du är tvungen att "öppna dig" direkt för fler personer.
Det skulle kunna leda till att det så småningom blir lättare att söka hjälp och mötas "öga mot öga" med någon. Det tror jag är det som skulle vara till bäst hjälp för dig.
Hoppas att något av de här förslagen känns möjligt.