Tänker ofta på vem jag är
Jag försöker hitta mig själv, men jag har ingen aning om var jag ska börja. Jag vet att under puberteten kan man börja tänka på sånt, men ska det kännas som att man nt vill finnas för att man nt har någon aning om vem man är? Jag tänker ofta på om vem jag är. Min kropp är kvinnlig och jag är inskriven som flicka, men det känns bara så fel. Jag vet nt om jag är kille elr något annat. Jag har manligt könsuttryck och blir tagen för kille. Men det är så sjukt jobbigt varje gång någon säger han för att jag vet inte om jag är kille. Det känns som om jag sviker alla typ.
Min familj har ingen aning om detta, och tror bara att jag typ är tomboy. Mina kompisar "vet" att jag är kille, eftersom att jag berättat att jag tror att jag e trans men jag är nt lika säker längre. Jag gråter mkt och somnar sent på kvällen för att jag blir arg och ledsen på allt. Jag är nedstämd och mår dåligt. Den senaste tiden har jag också börjat tänka på att skada mig själv och har varit nära att göra det. Jag får "attacker" av ilska när jag skriker utan att göra ljud och slår mig själv men utan att ngn märker. Jag känner mig ensam och orkar nt. Det är så jobbigt att bli tagen för något och nt kunna säga nej elr ja. Jag vet inte hur jag ska göra. Jag mår så sjukt dåligt.
det finns så mkt press på allt. Man måste vara bra i skolan, se snygg ut, nt sticka ut, vara perfekt på alla sätt och vis.  Jag är typ inget. Jag mår dåligt av så sjukt små saker, och flippar pga allt. Men ingen vet det, och jag har ingen aning om hur jag ska berätta det heller. Det känns som om jag är så konstig och onormal, varför kan jag nt bara trivas med mig själv och har en klänning som alla andra? Varför måste jag klä mig så annorlunda och vara så konstig?! Jag mår ju bara dåligt av det. Hur ska jag göra för att trivas med mig själv, för jag vet ju inte ens vem jag är.
Xander

BUP svarar:
Hej!
Det är inte konstigt att det känns tufft just nu, när det är så mycket tankar som snurrar. Mycket känns komplicerat för dig just nu och du känner dig nedstämd och blir ensam med alla dina tankar.
Du har berättat för dina vänner och samtidigt är du osäker på hur det verkligen är. Du är inte ensam om att ha det på det här sättet. Frågor som rör vem vi är, vad vi gillar och vem vi ska vara brottas många med vid olika tider i livet, framförallt i tonåren. Det kan vara tungt och svårt, men kommer inte alltid att vara så. Du ska inte behöva kännas som att du inte får finnas. Du är du och du kommer att hitta din väg.
Det är viktigt att du har någon att prata med om hur du mår. Tillsammans går det enklare att tänka och hitta lösningar. Dina känslor behöver få hitta ut utan att det vänds mot dig som självdestruktivitet. Du är i en letande fas och du kommer att hitta fram. Du har en god förmåga att tänka och känna utifrån vad jag märker i ditt brev hit.
De förmågorna kommer att hjälpa dig på vägen. Just nu behöver du lite mer stöd i hur du mår.
Vad gäller osäkerheten kring vem du är och vad du säger till dina vänner:
Kanske kan det kännas bra att vara lite mer öppen med din osäkerhet? Jag vet inte om det känns möjligt eller hjälpsamt för dig - du får fundera.
En tanke är att du kan berätta att du är osäker på om du är tjej eller kille, att det pendlar hur du tänker och att du inte mår så bra just nu? Det skulle kunna vara ett sätt att känna dig mindre ensam och ta bort lite av den press du känner.
Ibland kan att skriva dagbok skapa lite reda i ens tankar. Det kan hjälpa en att se att vissa tankar återkommer och kanske se några mönster som blir hjälpsamma.
Det kan dessutom vara lugnande att ta en stund med dagboksskrivande och sedan göra något annat. Att hjälpa hjärnan att vila från allt grubblande en stund.
Ta hjälp av dina föräldrar eller någon annan närstående vuxen i hur du mår. Berätta att du inte mår bra.
Om det känns svårt att prata med dem så vänd dig till skolkuratorn.
På ungdomsmottagningar är de vana vid att möta unga med frågor kring identitet och som mår dåligt.
Det går också att ringa den BUP-mottagning man tillhör för att få veta mer om vilket stöd som finns när man mår dåligt.