Kollar mig runt 50-100 gånger i spegeln per dag
Hej jag är en kille på 14 år,o mår as dåligt,jag har fobi för att va i stan tkr folk kollar på mig konstigt tack vare att jag tkr att jag är tjock,o tack vare jag tkr jag är tjock får jag ångest/panikångest.innan hällde jag på med fotboll men slutade,nu såklart vill jag börja igen men alla Ksk tkr jag är tjock o hur ska han orka springa,men alla på fotbollen känner jag o är mina vänner så fattar IT Vrf jag känner så?
jag har svårt att va i t-shirt,tkr jag ser tjock ut o manboobs.jag vill BA leva livet som jag gjorde innan,detta kom i 6an o fortsätt nu till 8an. Tar medicin o har pratat med psykolog men IT hjälp,kurator i 6an o det hjälpte IT heller,det har bara blivit jobbigare o jobbigare.idag kollar jag mig runt 50-100 gånger i spegeln per dag tack vare att jag tkr jag är tjock,snälla hjälp vad ska jag gö??? Detta har också gått ut på skolan,i 6an så gick jag ung vanligt som alla andra.7an så hade jag ganska hög frånvaro,o nu har dom 2 första veckorna i 8an gått o har IT varit där tack vare min depression o ångest,har åkt ner med bussen men aldrig kommit in i skolan innan ångest o sånt.jag tror att allt detta börja med att jag tkr jag är tjock,mitt bmi visar att jag är normal,men jag är bara några ifrån överviktig,jag är 167cm lång o väger 68-69 kg,jag är ganska stor i min kropp asså muskler o sånt,men ah,kan man få hjälp med träning tips o så??? Tacksam för svar!!
William

BUP svarar:
Hej William!
Det är bra att du skriver om ditt problem kring din kropp och vikt som nu har börjat bli ett hinder i ditt skolarbete, i fritidsaktiviteter och även i dina relationer med kompisar. Som jag ser ligger problemen på olika nivåer.
Först verkar det så att din kroppsuppfattning har fått en helt överdriven dimension. Du skriver själv att din BMI ligger inom det normala fast kring den övre gränsen. Det betyder att du rimligen inte kan vara så överviktig så att det väcker uppmärksamhet överhuvud taget. Man skulle kunna säga att detta är ett "objektivt mått" på din felaktiga kroppsuppfattning.
Det andra problemet är inte objektivt alls utan ligger i något man kallar för kroppsfixering. Det betyder att du helt enkelt tror att den viktigaste "egenskapen" hos en person är hur man ser ut, om det är vikt eller längd eller något annat som gäller utseendet.
Men allt detta innebär alltid ett lidande och kan leda till mindervärdeskomplex och självförakt. Ångest som i sin tur begränsar en i att leva fritt  precis som det har blivit i ditt fall.
Du säger att du har varit hos psykolog, kurator, fick medicin men ingenting hjälpte. Men jag kan ändå inte säga annat än att du måste fortsätta att söka hjälp. Ibland funkar det inte hos en psykolog eller kurator men man kan få en bättre kontakt och effektivare om man byter. Ibland såg man inte eller förstod man inte ett problems hela omfattning i början, men man förstår det bättre vid en förnyad kontakt.
Därför rekommenderar jag att du söker upp din tidigare behandlare och att ni tar nya tag med ditt problem.
Saknar du förtroende helt och hållet för din tidigare behandlare kan man alltid be om att få träffa någon annan.
Jag vet inte om du tidigare har varit på BUP eller någon annanstans. När det gäller BUP, så tycker jag att du ska höra av dig igen till mottagningen  och be att få komma tillbaka.
Om du inte vill gå till BUP kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Det viktigaste är att du inte fastnar i denna jobbiga situation och börjar utveckla en svårartad ätstörning.
Ge inte upp utan sök hjälp tills du hittar den som du behöver!