Är inte säker på om jag behöver hjälp
jag har svårt att sova och sover max 4 timmar varje natt och jätteofta har jag mardrömmar också och jag vet inte om det här är så seriöst att jag behöver hjälp, en person säger det till mig men jag är inte säker för jag har problem med lite annat också som får mig må dåligt men jag är inte säker på om jag verkligen behöver hjälp. ingen förutom den här personen tar mig seriöst...
A

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt mail. Du undrar över om du verkligen behöver hjälp. Jag uppfattar det som att du undrar om du har tillräckligt allvarliga problem för att söka hjälp på exempelvis BUP eller hos andra professionella behandlare.
Utifrån dina sömnproblem och mardrömmar så tycker jag absolut att du ska söka hjälp.
Du skriver också att den enda person som tar dig seriöst är den person som verkligen tycker att du behöver hjälp. Det låter som du litar på den personen men ändå har en del tvivel att dina problem är tillräckligt allvarliga. Jag undrar då vad det är som får dig att bli osäker på det? Förutom sömnproblemen som jag bedömer som stora, så skriver du, att du har andra problem också som får dig att må dåligt.
Jag tycker att du ska ta dig själv seriöst genom att  pröva på att söka stöd och hjälp. Du vet ju faktiskt inte vad det innebär, innan du prövat. Jag tror att du kanske tänker att det är mer dramatiskt och krävande än det är.
Du kan ju söka hjälp och se hur det känns och vad du tror att det kan ge dig för hjälp efter en, två eller fler gånger. Du bestämmer själv om du ska fortsätta kontakten eller inte.
Jag vet inte så mycket om dig eller dina svårigheter förutom sömnproblemen, mardrömmarna och att det finns annat också som gör att du mår dåligt.
Det jag ändå vet säkert är, att så ska du inte behöva ha det, när det finns hjälp att få. Jag tycker att du med en gång ska söka upp skolkuratorn på din skola och berätta om hur du mår. Då kan hon antingen själv hjälpa dig eller visa dig vidare till rätt ställe. Du kan också få hjälp på Vårdcentralen.
Varmt lycka till!