Ångesten är en plåga
Jag lider av grov ångest och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag kan få ångest av det mesta men när jag får de som mest är när min pojkvän lämnar mig och åker hem till sig så känner jag mig så ensam och ångesten kommer krypandes fram. Sedan på kvällen är det som värst när man ska sova, får panikattacker, tryck över bröstet, svårt och andas, kan inte sluta gråta. Och jag vet inte vad jag ska göra, jag vill inte leva såhär längre, jag vill vara glad men jag vet inte hur jag ska hitta tillbaka. Om jag behöver medicin eller kan jag lära mig leva med det?
Tack.
esa

BUP svarar:
Hej esa!
Livet blir faktiskt rätt så jobbigt om man har mycket oro och ångest. Det är helt rätt att du vill söka hjälp. Dina symtom som du skriver om är uppenbarligen en följd av din ångest - men man måste också fråga sig vad ångesten kommer ifrån, vad den bottnar i. Och för att kunna komma detta på spåret är det jätteviktigt att börja med samtal. Medicin kan vara en komplettering till samtal men enligt all vetenskaplig forskning är enbart medicinering varken tillräcklig hjälp eller ska vara det första valet.
Jag bifogar här några förklaringar om ångest och oro och där hittar du också hänvisningar var du kan söka hjälp, till exempel på vårdcentralen som har psykolog- eller kuratorsmottagning för psykiska besvär (du kan ringa och fråga) eller på ungdomsmottagningen i din hemkommun. Jag bifogar även förslag på hjälp på nätet.
Ta dina symptom på allvar, som du ser finns det hjälp att tillgå och få slut på ditt lidande. Hoppas ditt mejl till oss var ditt första steg på vägen och du fortsätter nu enligt mina förslag.