Tafsar man när man har ADHD?
Det är en kille som har ADHD som jag nyss har börjat hänga med då han går i min klass. Han har skjutsat mig på cykel och vi brukar gå till lektionen tillsammans. Han har idag sparkat till mig på baken, och jag har träffat så många killar som rör mig på ställen som jag inte vill bli rörd. Han hänger efter mig ganska ofta och mina tjejvänner brukar vara med. Jag vet inte vad jag känner, men han har flörtat lite med mig och han verkar snäll. Min fråga är säker dum (kan inte så mkt om ADHD) men påverkar det hur du beteer dig sexuellt? Alltså rör alla personer med diagnosen på personer för att störa de? Jag sa till honom att det är respektlöst att röra någon sådär, men ibland utstrålar han ett obehag som jag aldrig har känt förut. Vad ska jag göra?
Tack i förhand!
Sandra

BUP svarar:
Hej Sandra,
Tack för ditt brev, du ställer en fråga som berör så många. Det har blivit aktuellt nu, men har ju funnits länge egentligen.
Till att börja med vill jag svara på din direkta fråga: ADHD behöver inte påverka det sexuella beteendet. ADHD är i första hand en uppmärksamhetsstörning men ibland medför den också nedsatt impulskontroll. Det betyder att man beter sig mer impulsivt och inte förrän efteråt kommer på att det där gick lite för fort, man hann inte tänka efter. ADHD är ett tillstånd som man oftast lär sig hantera bättre då man blir äldre, men det förutsätter att man får klart för sig att beteendet inte accepteras. Så det var jättebra att du sa till honom att hans beteende var respektlöst. Det verkar som att han faktiskt är intresserad av dig, men alltför lätt går över gränsen. Om du själv känner obehag inför honom så behöver du göra klart att du inte är intresserad.
Det viktiga med din fråga är också hur man rent generellt uppträder mot varandra när man blir intresserad, eller helt enkelt vill ha sexuell kontakt. Att börja med att tafsa är precis som du skriver respektlöst. Det är därför viktigt att man genast säger ifrån  när det händer. Du kan läsa mer om Våld och kränkningar på umos hemsida.
Många killar är, precis som tjejer, i början osäkra på hur de ska ta kontakt och då faller man lätt in i ett beteendemönster som man ser att många andra har. Men även om man är intresserad av mer kontakt så finns det bättre ingångssignaler än oönskad beröring och det är ofta bra att tänka ut ett sätt som går att använda utan att den andra känner sig påhoppad.
Acceptera inte killarnas tafsande, fortsätt stå på dig!