Kan man bli utbränd när man är 15?
Hej bup! Kan man bli utbränd när man är 15?
Jag har länge undrat varför jag är så trött mentalt och kroppsligt. Har svårt att fokusera på en sak i taget. Sover väldigt mycket och är väldigt stressad. Har inte gått i skolan på ungefär två år. Och har tänkt orostankar så mycket under den här tiden att jag blivit totalt ner deppad. Har varit orolig för att jag har nån sjukdom som gör mig så trött. Men det ser inte ut så eftersom jag varit hos läkarn som konstaterat att jag lider av spänningar i kroppen osv. När jag googlar mina symtom brukar jag komma till utmattningssyndrom. Har läst symtom på det och känner igen mig väldigt mycket. Och de beskrev den här mentala tröttheten och olust inför krav och beslut. Men som sagt... Kan man bli utbränd när man är 15? För jag är verkligen konstant stressad och tänker att stress kan ju göra en väldigt utmattad. Har läst lite om gad också. Känner igen mig i det med.
15 och stressad

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Utbrändhet började det pratas om som ett utbrett fenomen i Sverige under 1990-talet. Många kände sig också deprimerade. Utbrändhet skrevs mycket om i tidningarna och begreppet Utmattningssyndrom myntades som en blandning av långvarig stress och depression. Sedan dess har man forskat för att förstå mer av hur man ska förstå svårigheterna och vilken hjälp som är bäst.
Det viktigaste i ditt fall är kanske inte om man kallar det du lider av för utbrändhet eller inte, utan hur du kan få hjälp för de bekymmer som du så väl beskriver.
Du har helt rätt i att både stress och oro tar på krafterna och kan göra en helt slut. Men vi vet också att det går att genom bra hjälp komma till rätta med sådana problem. Det är lätt att tänka att sömn och vila är det enda som kan hjälpa när man känner sig slutkörd, men erfarenheter visar att när det gäller ihållande besvär liknande de du beskriver så är det inte tillräckligt.
Man behöver också hjälp med att aktivera sig på ett bra sätt, att få till god återhämtning och ordning på orostankar och annat som stressar. Det är svårt att göra på egen hand - och det finns bra hjälp att få.
Du skriver att du inte varit i skolan under två års tid, så jag förstår att du haft det jobbigt länge. Jag vet inget om vilken hjälp du fått, mer än att du nämner att du träffat en läkare.
När man har det som du beskriver rekommenderar jag att man tar kontakt med BUP för att få en bedömning av bekymrena. På BUP kan man genom att ställa frågor och lyssna på dig och dina föräldrar ringa in hur man kan förstå att du har det som du har det.
Vad av det du upplever kan ses som stress, sömnproblem, nedstämdhet eller generell oro? Genom att förstå lite mer av det kan man nämligen se hur du bäst får hjälp. Det är naturligtvis även viktigt att bli läkarundersökt för att se hur kroppen mår, vilket du ju blivit.
Tillsammans med en behandlare ska du prata om just de här sakerna du beskriver i ditt mejl hit. Så se till att få en tid på BUP eller om du redan har en kontakt - ta upp frågorna direkt.
Två år utan skola är en lång tid, så rätt hjälp till dig behöver prioriteras!