Kan jag be BUP göra en ny utredning?
Jag har diagnosen ADD och dyxelexi ! Men tror jag har något mer.... Varje gång jag åker bil så räknat jag hur många gånger bilder får plats mellan lykt stolparna. Eller när jag gåt och lyssnar på musik måste jag gå i samma takt. Och jag hatar vissa ljus(får panik och slutar äta eller kan gråta och ha kvar ljudet i huvet flera minuter. Och vissa saker måste vara på mitt sätt anars går det inte. Jag kan inte blanda mat,äter inte äns pasta caborbera tsm. Har 2 olika tallrikar då. Får Önskekost i skolan nu vilket räddar mina dagar. Efter som jag inte åt lunch i skolan inana. Kan inte gå på bussen med jäms åring(måste vara 1,3,5) har massor av Sanna saker. Dom sa att jsg hade små drag av asbergier.... Jag tror själv att jag har det. Och vet inte om jag ska be bup göra en utredning på det eller om dom änd kan det? Skulle bli lättare i min vardag och i skolan om jag fick diagnosen. Så kan jag få hjälp. Tycker allt är jobbigt(inte för att jag är latt) vågar inte äns berätta till läraren om jag inte förstår. Går i vanlig skola och vanlig klass med 25 elever. Hon jag pratade med på bup har tydligen slutat, så träffat bara en sjuksköterska typ 4ggr året. Har 130/76 oftas. Och det är väldigt högt som jag hört. Men tar conserta 36mg. Har intr tagit något i sommar pga att tror dom glömt skriva ut eller något. Jag är så jävla glömsk. Glömmer att. Det kanske låtar vanligt men jag tappar bort alla nycklar jag äget och glömmer göra allt folk ber mig om. Det ör ingen röd tråd i vad jsg skriver men min fråga är om jag kan be om en till diagnos?
felicia h

BUP svarar:
Hej!
Att få bra stöd i hem och skola är naturligtvis jätteviktigt. Om det är läge för en ny bedömning kan jag faktiskt inte ge något rakt svar på. Men jag tänker att du kan vara hjälpt av att få höra lite mer om hur vi på BUP brukar tänka i sådana här frågor.
Du skriver inte hur gammal du är eller hur länge det är sedan du genomgick utredningen när man kom fram till ADHD och dyslexi.
Lite beroende på hur lång tid som gått sedan dess, får man bedöma vad en ny utredning skulle kunna tillföra. Samarbetet med skolan är viktigt så att det fungerar så bra som möjligt där.
Det låter som att du fortsatt känner dig stressad där. Har skolan arbetat fram anpassningar utifrån de svårigheter som beskrivits i den utredning som gjorts? Går det att ge dig det stöd du behöver utan att komma fram till ytterligare en diagnos? Det är frågor som behöver funderas över tillsammans med dig, föräldrar, skola och BUP för att se vad som är viktigt att göra i första hand just nu.
För att få svar på din fråga om en förnyad bedömning av svårigheter inom autismspektrum, behöver du och dina föräldrar prata med den BUP-mottagning du går på. Det kan ni göra även om den behandlare du tidigare träffat har slutat. Det enklaste är nog att ni tar upp de här funderingarna som du har nästa gång ni träffar sjuksköterskan eller läkaren runt din medicinering.
Prata med dina föräldrar om att du funderar i dessa banor och framförallt, berätta att du blir sittande i skolan utan att veta vad du ska göra. Sådant är viktigt att skolan vet om!