Finns det gruppterapi på BUP?
Hejhej, jag undrar om det finns möjlighet till gruppterapi på BUP?
Har nämligen provat vanlig terapi där man sitter framför en psykolog helt själv och det funkade inte alls (gick i baklås och började ljuga trots att det inte alls var vad jag ville!) Egentligen undrar jag väl helt enkelt vilka sorters terapi det finns eftersom den "klassiska typen" inte gick så vidare bra.
Kim

BUP svarar:
Hej Kim!
Det finns som du säkert vet ett antal olika typer av terapier. Vilken terapi som blir bra och verkningsfull för dig hänger ihop med vad du har för problem och svårigheter och vad som passar dig. Du skriver inget om dig själv, vilket gör det svårt för mig att tipsa om vad som skulle vara bra för just dig.
Jag tycker att du ska ta kontakt med din behandlare på BUP (om ni fortfarande har kontakt), och säga precis som det är: att du inte tycker att det hjälpte att bara sitta och prata en till en. Kanske ni tillsammans kan fundera på vilken typ av behandling som skulle kunna bli bra för just dig?
Annars ring till BUP-mottagningen igen och prata om dina funderingar och problem med den personen. Eller be dina föräldrar göra det åt dig!
Vissa BUP-mottagningar har grupper och de kan ha olika syften. Sådant har säkert din behandlare/mottagning bra koll på och kan rekommendera vart du ska vända dig, om de inte själva kan hjälpa till!
Lycka till!