Rätt säker på att jag är deprimerad
Jag är rätt säker på att jag är deprimerad, jag har kollat upp vad symptomerna av derpression är och jag kan lätt säga att jag upplever många av de. Har även tagit online test och alla säger att det är mycket troligt att jag har depression.
Jag ville egentligen inte kolla upp detta för att jag alltid varit sån som vill klara sig själv men min flickvän intalade mig att kolla upp det.
Vill inte berätta för mina föräldrar för att jag har känt ungefär såhär i två år nu och bara gömt det. De tror att jag är jätteglad och inte har några problem alls i mitt liv och jag skulle inte klara av att förklara för dem att jag har ljugit så länge. Jag träffar de sällan ändå för att de jobbar sent o jag har nästan tagit hand om mig helt själv sen jag var 10.
Hoppas att jag får ett svar
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det låter som att du tagit ett första steg för att ta hand om dig själv efter år av att ha gömt hur du mår. Det är starkt och något att vara stolt över tycker jag. Det låter som att din flickvän månar om dig och att du håller med om att det kunde vara bra att prata med någon utomstående om hur du mår.
Det går att vara en sådan som vill klara sig själv och samtidigt ta stöd. Självständighet kan vara en stor tillgång, men det är också bra att kunna växla mellan att lösa saker på egen hand och att faktiskt inte alltid behöva göra det. Du har mått dåligt en längre tid och då är det klokt att prova något nytt som faktiskt kan hjälpa.
Att prata med föräldrar om hur man mår kan kännas svårt. Kanske vill du inte att de ska veta just nu, kanske finns det en osäkerhet kring hur de ska reagera om de får veta. Det är du inte ensam om.
Jag vill ändå säga att det kan bli bra när föräldrar involveras. Det finns möjlighet att få hjälp med hur man kan säga, eller att träffas tillsammans med dem. Kanske kan du berätta om hur du mår just nu och inte fokusera på att du inte sagt något under en längre tid.
Skulle det kännas enklare att börja med att prata med den ena, vore det skönt att din flickvän var med till exempel? En del av att må dåligt är att man blir för ensam med sina tankar och känslor. Att prata med någon kan faktiskt hjälpa, bara det. Därför är det så bra att du och din flickvän kunnat prata.
Jag skriver det här om föräldrar för att de är så viktiga personer när man växer upp. Det ligger också i föräldraansvaret att stötta barn, se till att de får hjälp om det behövs, med mera. Men det finns naturligtvis även saker du kan göra på egen hand.
Jag vet inte mer än det du skriver, vad det är du kämpar med som känns som depression, ifall du har någon tanke kring hur det började och liknande. Det skulle du kunna prata med någon om.
Ett bra ställe att vända sig till är en ungdomsmottagning. Kolla på deras hemsida för att läsa mer om vilken mottagning som finns där du bor. På nätet står det även hur man kan komma i kontakt med dem, hur man bokar en tid eller om det finns möjlighet till drop-in.
Att prata med en kurator där tror jag kunde vara hjälpsamt. Då kan du berätta om att du tror att du är deprimerad. Då kan du också säga att du känner dig lite tveksam till att prata med någon. Det är ett steg, sedan kan ni komma överens om hur eller om ni ska gå vidare.
Om att kontakta en ungdomsmottagning känns som ett för stort steg så skulle jag vilja tipsa om Killfrågor som har en chatt där man kan prata om hur man mår anonymt. Att föra en dialog på chatt möjliggör frågor och svar på ett annat sätt än så här via mejl.