Tappar livslusten mer och mer
Jag har mått dåligt i drygt 1 år. Men det  blir bara värre och jag tappar livslusten mer och mer. Jag  gick till skolkuratorn och de hjälper för stunden och ibland längre men "inte tillräckligt". Jag berättade för honom att jag har självmordstankar och han sa att han ville ringa till prima för att han var orolig och ville ha råd. Jag ville inte för då kommer pappa få reda på allt, mamma bor 15 mil ifrån så vet inte vad hon tycker eller så. Jag har det ganska jobbigt hemma och det blir oftq bråk med pappa oså.
Jag har några få vänner men nu i sommar har jag undvikt att vara med de, jag fattar inte varför de vill ha mig som vän. Jag är väldigt negativ rent allmänt och har ett självskadebeetende.
Vad ska jag göra?
X

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver en besvärlig familjesituation. Kan du göra något själv? Kan du prata med din mamma hur du mår och kan du få hennes stöd om du skulle vilja söka hjälp?
Skulle du kunna berätta för din pappa? Även om ni bråkar ofta kanske han ändå skulle vilja hjälpa dig om du berättar hur dåligt du mår? Om du mår dåligt av era bråk kanske du kan säga det till honom? Kanske kan han ändra på sig om han förstår hur dåligt du mår av era bråk. Jag förstår att det inte är lätt för då skulle du redan gjort det? Vad är det som hindrar?
Ibland kan det bli komplicerat med skilda föräldrar om de inte kan samarbeta. Kanske vill du inte berätta för din mamma hur du har det hos din pappa? Kanske skulle det leda till anklagelser och bråk mellan dina föräldrar? Kanske skulle din pappa bli arg på dig och det skulle inte alls vara hjälpande för dig?
Det kan vara svårt att veta hur man ska förändra din situation. Men det finns några möjligheter att få mer hjälp.
Du skulle kunna ringa Bris och prata med en kurator. Då skulle du kunna berätta mer om varför det blir så svårt för dig att ta upp hur du mår med din pappa.
Kanske kan du få mer stöd och hjälp genom att chatta anonymt på Tjejzonen eller att du själv tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. Skolan börjar snart igen.
Kanske kan du ta kontakt igen med skolkuratorn och prata om hur du ska kunna gå vidare?
Du skriver att du undvikt dina vänner under sommaren. Om man är nedstämd, som du är, brukar man rekommendera att inte dra sig undan utan tvärtom försöka aktivera sig. Om du inte fattar varför de vill ha dig till vän, så kan du fråga dem. Om du undviker dina vänner lång tid kanske de undrar vad du tycker om dem? Vill du ha dem kvar så ta kontakt och träffa dem! Du kanske kan börja med att "messa" dem?
Var rädd om dig!