Har bytt familj sedan jag var tre år
Jag glömde koden så jaja får vän börja om då..
Mamma tog självmord förra året. Pappa sitter inne nu. Har bytt familj sedan jag var tre år. Går med självmordstankar KONSTANT. Vill antingen ta mitt liv, eller så vill jag bli kriminell och lämna allt. Jag röker när jag får chansen. Så min fråga är, borde jag bli inlagd? "Mina kompisar"säger det eftersom jag försöker ta självmord.. Gråter mig till sömn på nätterna.. Har vart mobbad, men bytte skola samtidigt som jag bytte familj. Men mobbarna kommer till min skola efter sommarlovet.. Jag vet ärligt inte vad jag ska göra.. Har gått på bup möten förut. Men det hjälpte bara ett tag.. Hoppas ni svarar.
Stalkerpåheltid

BUP svarar:
Hej!
Puh, du har verkligen varit med om fler svåra saker än vad de flesta upplever under ett helt liv. Ett svar i frågelådan kan förstås inte lösa alla de problem du berättar om i ditt fina brev. Inte ens på din fråga om du borde läggas in går det att svara enkelt på. Inläggningar på klinik gör man bara när man är orolig för att någon skall skada sig eller någon annan och det inte går att skapa trygghet med mindre än att man använder inläggning. Det ju ingen som bara blir bra utav att bara vara på klinik. Det blir jämt en bedömningsfråga om man kan hjälpa någon i öppenvård, eller om det behövs en kortare tid som inlagd. De allra flesta klarar av att få hjälp med det du berättar om utan inläggning, men då krävs det förstås att man har stöd av vuxna i sin vardag.
Det jag tror mig kunna säga med säkerhet är att du behöver stöd från någon vuxen för att kunna klara ut det här. Eftersom du inte har några föräldrar som kan ta hand om dig och du bor i en annan familj är det naturliga att du pratar med den socialsekreterare som har ordnat din familj. Socialsekreteraren skall sen se till att du får den hjälp och stöd du behöver. Om du tycker det är svårt att ta kontakten själv - be de du bor hos om hjälp med det.
Du har ju tidigare haft BUP-kontakt som hjälpte lite grand. Kanske att det skulle vara idé att börja där igen. Gissar att du kan få hjälp med dina självmordstankar på BUP.
När det gäller din oro för mobbarna skall skolan hjälpa dig, men de måste ju först få reda på hur du har det där. Prata med familjen eller socialsekreteraren om det.
Ja det här blev många förslag på vilka du skall prata med, men som jag skrev i början - det här löser man inte med ett brev från BUP.
Lycka till och hoppas att du får rätsida på dit liv.