Ta med vän till BUP
Hej bup. Jag har varit hos er tidigare angående min depression och då hade jag med mig mina föräldrar men jag undrar om man skulle kunna få gå dit själv men en vän som stöd för att mina föräldrar vill inte lyssna på mig. Jag är fyller 14 nu i september och har haft min depression i snart 2 år och jag få hjälp med de. Tacksam för svar.
Mica

BUP svarar:
Hej Mica!
Du kan ta med dig en vän som stöd vid ett första samtal, men efter ett första besök är det är viktigt att BUP också pratar med dina föräldrar.
Du säger att du varit deprimerad i två år och att dina föräldrar inte lyssnar på dig. Detta låter som något viktigt att tala om. Om du tycker att dina föräldrar inte riktigt har förstått hur du mår, kanske du behöver stöd av BUP att tala om det för dem så att de kan hjälpa dig.
Finns skolkurator i din skola, så kan du också vända dig till den och till ungdomsmottagningarna kan man gå utan föräldrar.
Du kan också ringa till Bris.
Vad bra att du tar tag idet igen och vill söka hjälp på BUP.