Tycker typ att jag borde dö
jag tror jag behöver hjälp. jag har skärt mig sedan ett halv tillbaka. och jag gör det 3-4 gånger i veckan. jag mår jättedåligt av det. och får ångest efter. men jag mår bra av det när jag gör det. för jag är ofta ledsen och hatar mig själv. och är uppe på mitt rum och gråter. jag vill inte att det ska vara så här. har även haft självmords tankar. och jag tycker typ att jag borde dö för det skulle vara det bästa. och ingen vet om detta att jag mår dåligt och att jag skär mig.
Emilia

BUP svarar:
Hej Emilia!
Tack för ditt tydliga och insiktsfulla brev! Så här tungt och kämpigt ska du inte behöva ha det! Det finns hjälp att få och jag är säker på att du behöver den.
Du skriver så insiktsfullt om att du skär dig för du mår bättre av det i stunden, men sedan mår du jättedåligt och får ångest av det. Du vet redan att självskadandet inte är en lösning på sikt utan att det tvärtom blir värre för dig.
Jag tycker du är inne på helt rätt tankegångar då du skriver att du tror att du behöver hjälp. Du behöver hjälp att klara av att inte skära dig, men framför allt behöver du hjälp att må så bra att du inte känner behov av att skära dig. Du vill inte ha det så här tungt som du berättar om i brevet  och det är väldigt klokt av dig att tänka så. Du har förstås rätt till att i stället må riktigt bra på alla sätt!
Du låter så väldigt ensam i brevet. Så bra att du då skriver hit till BUP.se! Då man går ensam med så tunga tankar och känslor så blir det bara värre och värre. Du behöver prata med någon klok vuxen för att hitta en väg ut till att må bra. Framför allt skulle dina föräldrar behöva få veta att du faktiskt mår mycket dåligt och behöver hjälp utifrån. De har ett föräldraansvar för dig oavsett om de kanske själva mår dåligt eller har stora egna problem, såsom en del föräldrar har. Jag vet inte om du håller tyst för att skydda dom eller om det är andra orsaker till att du inte berättat för dem om hur du har det. De flesta föräldrar vill veta hur deras barn mår även om deras barn har det svårt.
Det viktig nu är att du kan få hjälp snart och då tycker jag att du ska be någon av dina föräldrar kontakta närmaste BUP-mottagning för att be om en tid för dig där. Dina föräldrar har då också möjlighet att få stöd och hjälp som föräldrar om de önskar det.
Du har också möjlighet att på egen hand kontakta närmaste Ungdomsmottagning och be om samtalsbehandling. På skolan kan du få hjälp genom att söka upp skolkuratorn och på nätet kan du få bra stöd genom att chatta med Shedo eller Tjejzonen.
Ta hand om dig och dröj inte med att söka hjälp! Du behöver den och du är värd att få den!