Känner mig sjukt nere
Jag tror jag är deprimerad. det började vid jul och jag har kännt mig sjukt nere ända sen dess. i perioder har jag inte kännt några känslor alls. jag har varit helt tom och sånt som skrämt mig/gjort mig glad/gjort mig ledsen förut gör inte det längre. Jag har till exempel sett skräckfilmer som förut var för läskiga att kolla klart på och inte ens blivit rädd. Samma sak med sorgliga eller feel-good filmer. Jag har inte haft någon lust att träffa kompisar. har börjat röka och dricka för att må bättre (trodde jag) och nu kan jag inte sluta (röka). Jag är också trans men ingen i min familj säger rätt pronomen/namn och det får mig att bli mer deprimerad. jag vill ha hjälp. jag började ha ett självskade beteende i vintras och mamma ringde till bup men dom sa att det inte var tillfälle att komma dit då. Jag behöver hjälp. Jag har haft självmords tankar jävligt länge och jg tror inte min mamma fattar hur illa det är. Jag vill börja min transition till kille men jag får ingen hjälp med det heller. jag har haft 4 panikattacker 2016 men det har iallafall blivit bättre. snälla. jag behöver hjälp innan jag gör något dumt.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Du har det verkligen kämpigt på många sätt! Det är svårt att förstå att BUP sa att det inte var läge för dig att komma dit. Kan det bero på att din mamma, såsom du skriver i brevet, inte fattat hur svårt du har det och att hon därför inte heller kunnat beskriva för BUP hur angeläget det är att du får komma dit.
Du är tydlig med att du behöver hjälp och jag tycker att du ska söka dig till BUP återigen för att få tid där. Du hör absolut till den grupp ungdomar som BUP ska erbjuda hjälp! Dels mår du så dåligt att BUP är rätt plats att erbjuda dig behandling på. Dels vill du påbörja könskorrigering till kille och då behöver du få en remiss för sådan utredning från BUP.
Du har verkligen rätt till att få hjälp innan du gör något dumt, såsom du skriver i brevet. Det finns hjälp att få och då tycker jag att du ska försöka se till att du får den med en gång. Skulle du kunna försöka prata med din mamma igen om hur jobbig din situation är? Kanske att hon skulle förstå dig bättre om du visade henne det här brevet? Jag tycker i alla fall att du där väldigt tydligt och bra beskriver hur din situation ser ut nu. Du kan sedan be henne att återigen be om en tid på BUP och kanske ska du se till att du också själv får beskriva din situation för den ni pratar med på BUP vid telefonanmälan.
På BUP kan du också få hjälp med de problem som du har i familjen med att de inte använder rätt pronomen eller namn. I samtal kan ni i familjen få stöd av behandlare att prata om sådant på ett konstruktivt sätt. Det är troligen viktigt att du kan känna fullt stöd i din familj om du bestämmer dig för att gå in i hela könskorrigeringsprocessen. Om du vill kan du läsa mer på transformering.se
Ta god hand om dig och varmt lycka till!
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se