Vill gå till BUP och prata
Hej. Jag lider av depprission, ångest och socialfobi (har dock inte blivit diagnostiserad). Jag mår extremt dåligt och har rätt många tankar om att det vore bättre om jag bara försvann. Jag mår dåligt nästan hela min vakna tid och vet inte riktigt vad jag ska göra. Jag skulle gärna vilja gå till bup och prata om detta och bli diagnostiserad med vad jag har. Vad ska jag göra?!?!
Deprimerad tonåring

BUP svarar:
Hej!
Bra att du hör av dig när du önskar hjälp. De svårigheter du beskriver bedöms på BUP när man är i din ålder. På BUP finns även bra hjälp att få för de bekymmer du misstänker och lider av. Så ta kontakt med den BUP-mottagning du tillhör, kontaktuppgifter hittar du här på hemsidan. Dit kan du ringa själv eller med hjälp av en vårdnadshavare, du kommer på telefon att ombedas beskriva lite kort om varför du önskar kontakt med BUP.
I väntan på fortsatt hjälp på BUP så är det viktigt att försöka hålla goda rutiner kring mat, sömn och aktiviteter. Det kan låta alltför grundläggande, men är jätteviktigt och kan vara nog så svårt när man mår dåligt. Det är även viktigt att någon närstående vet om hur du mår och kan stötta dig i vardagen. Har du någon vän, partner eller familjemedlem att prata med? Kanske känner du att du vill berätta ingående om hur du mår eller så kan du beskriva mer generellt, men det är bra om någon i din närhet vet åtminstone lite grann, och kan stötta dig i goda rutiner och finnas där om du skulle börja må sämre. Jag vet inte hur aktivt liv du lever, om du mest blir sittandes hemma kan det vara bra att faktiskt bestämma sig för dagliga aktiviteter för att komma ut. Det kan vara att komma ut på en promenad och lyssna på musik eller någon podcast eller att bestämma att träffa någon en stund, kolla på något teveprogram eller laga mat med en familjemedlem för att ge några förslag.
Om du vill prata mer med någon vuxen som kan stötta eller om du har några fler frågor som du önskar fundera tillsammans med någon kring så rekommenderar jag killfragor.se som har en chatt på tisdagar, onsdagar, torsdagar och söndagar mellan klockan 20 och 22.
På BUP är vi vana att möta de svårigheter du beskriver och även om det är naturligt att känna sig osäker inför ett första besök så brukar det bli bra när man väl är där!