Är min okontrollerade ilska en sjukdom?
Hej! Jag fyller 14 i oktober och har en sjukdom som heter selektiv mutism och jag blir mobbad för jag är tyst och sen kan jag inte kontrollera min ilska. Som när jag och min pappa bråkar lite på skoj så kan jag inte kontrollera det jag gör. Jag kastar saker som tillexempel: saxar, kontroller, telefonen och massa andra saker och sen kommer det nära någon mig när jag är arg så slår jag den/dom som kommer nära och jag hatar verkligen det. Och jag undrar vad som kan bero ilskan om det kanske är en sjukdom eller något sånt som gör att jag inte kan kontrollera den?
Elin

BUP svarar:
Hej Elin!
Det låter som att du har det jättetufft. Att inte kunna kontrollera sin ilska (eller vad man gör med den) kan ju få jobbiga konsekvenser, som du har märkt. I synnerhet som både saker, relationer och framförallt du själv kan fara illa i det.
Vad din okontrollerade ilska beror på är såklart svårt att svara på utan att veta mer om dig. Men oavsett om din ilska beror på så ställer den till mycket problem för dig, och du behöver hjälp med att få kontroll på den.
För att kunna hjälpa dig behöver man veta mer i detalj hur och när dina ilskeutbrott kommer, vad som utlöser de situationerna och vad som händer efter. Man behöver veta hur det ser ut för dig i livet -  i skolan, hemma, med kompisar och hur länge du har haft det såhär.
Jag tycker att din fråga är viktig och att du ska söka hjälp! Eftersom du har en diagnos, så kanske du redan har en pågående kontakt på BUP? Prata i så fall med henne/honom om det du upplever! Annars tycker jag att du (eller dina föräldrar) ska ringa till din närmaste BUP-mottagning och se till att du får hjälp! Och vänta inte!
Lycka till!