Kan man prata om flera saker på BUP?
Hej! Jag har förut pratat på vårdcentralen, samtalsmottagningen och på bup. Jag och min psykolog på bup avslutade en utredning nu i våras, eftersom jag fick reda på att jag aldrig kommer kunna bli hjälpt med det jag sökte för, overklighetskänslor (fick diagnosen ospecificerad ångestsyndrom). Han sa att jag kunde ringa när som helst om jag ville ta upp kontakten igen, och det är just det jag börjat fundera på nu. Overklighetskänslorna blir bara starkare och jag känner att dom tar över mig, jag tappar kontrollen över mig själv och mina känslor allt oftare. Jag ska börja mitt sista år på gymnasiet till hösten och känner att jag då även vill ta tag i mina problem. Min fråga är då om en kan söka för flera problem samtidigt? Jag har haft tvångstankar och tvångshandlingar sedan jag var liten, men alltid "gömt undan" det för mig själv, men nu insett att det verkligen är ett problem i vardagen och något jag faktiskt mår dåligt över. Jag är också i stort behov av hjälp med att kontrollera mina känslor. Jag kan få utbrott när som helst, av småsaker, som egentligen inte betyder något alls. Mitt humör är väldigt oklart, som att jag ständigt har pms. Under tvåan hade jag också koncentrationssvårigheter och fick mer och mer ångest. Jag glömmer saker snabbt, drömmer mig bort när någon pratar, är lättstörd, tycker det är väldigt jobbigt i sociala sammanhang osv, och jag vill verkligen inte att det här ska gå ut över mitt sista skolår. I huvudsak skulle jag vilja få hjälp med mina tvångstankar och tvångshandlingar, ångest (dödsångest och ospecificerad) och att kontrollera mina känslor. Vad ska jag göra? Kan jag gå dit och prata om allt samtidigt eller hur funkar det? Tillsist, vet du något om overklighetskänslor? Jag har upplevt att det är brist på kunskap kring det ämnet, kanske för att det är så pass defust? Av alla dom psykologer och läkare jag pratat med (och det är ganska många nu) är det ingen som förstår vad det är och har knappt hört talas om det. Jag har haft dom konstant i snart 6 år, dom blir bara starkare och det känns som att jag försvinner mer och mer. Vet inte om jag kommer orka leva med dom hela livet. Jag har nästan accepterat att jag har overklighetskänslor, men när dom blir starkare, är dom verkligen oundvikliga. En väldigt spridd fråga, men jag hoppas att jag kan få vägledning på något sätt. Tack!
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du ger mig en rik beskrivning av alla de problem du under många år har brottats med. Du har onekligen inte haft det lätt i ditt liv. Det faktum att du har kämpat hårt och vill fortsätta att kämpa visar att du inners inne har mycket styrka i din personlighet. Det ger hopp om att du kommer att uppnå ditt mål dvs att få kontroll och en viss balans i ditt liv.
För att ge dig ett direkt svar på din fråga kan jag säga att ja, det är alldeles utmärkt att du återknyter till kontakten på BUP. Och ja, det går att prata om flera saker på BUP. Det är inte bara möjligt, det är till och med nödvändigt och viktigt. Ju fylligare bild din behandlare får om dina olika svårigheter, desto större är chansen att du får effektiv hjälp.
De olika problem du beskriver brukar faktiskt hänga ihop. De sammanhangen kan man bara klargöra och förstå om man vet om dessa. Det finns olika behandlingsmetoder för de svårigheter du räknar upp. Hur man lägger upp behandlingen avgörs i samråd med dig, efter att man så att säga ser "hela kartan".
Jag vill alltså bestämt uppmuntra dig att ta kontakt igen med BUP och ta med allt som du nämner i ditt mejl. Du kan till och med visa upp det för din behandlare - du sammanfattar klart och tydligt dina problem här.
När det gäller din fråga om overklighetskänslor så är det ett känt psykiskt besvär. Orsaken till dessa upplevelser kan variera mycket och vad som ligger i dessa känslor är mycket varierande. Ångest, svåra händelser i livet brukar döljas bakom besväret.
Och här är vi tillbaka på den viktigaste punkten: att du konkret berättar vad du upplever, när upplevelserna kommer, hur ofta osv.
Än en gång betonar jag vikten av att du vid den förnyade kontakten verkligen tar med allt. Det är av stor betydelse att din behandlare förstår komplexiteten och ni tillsammans börjar nysta upp alla trådar.