Rädd för allt möjligt
Hej! Jag har under minst 8 år haft en stor oro för tjuvar, mördare osv. Och har under senaste tiden börjat inbillat mig saker jag hör och ser, och så känns de som om någon kollar på mig. Men allt de beteendet sker under kvällen när jag ska sova och under natten. Vilket leder till att jag inte vågar sova själv! Jag är ju ändå 14 år så då brukar man ju sova i sin säng.
Jag har även stora rädslor för att huset ska brinna upp eller att jag är med om en trafikolycka.
Jag vet inte vad de är som gör att jag är så rädd och orolig för så mycket! För jag vill inte vara rädd för de är super jobbigt... VAD SKA JAG GÖRA?
allan

BUP svarar:
Hej Allan!
Det är inte alls ovanligt att barn och ungdomar känner olika sorters rädslor. Ännu vanligare är att oron, rädslan kommer med full kraft på kvällarna. Det ligger i vår natur och går långt tillbaka i evolutionen att man i mörkret blir mer osäker på vad som finns i omgivningen, när man bokstavligen inte ser så klart som i dagsljus. Det har vi ärvt av våra förfäder från då det verkligen var farligare för grottmänniskan utan elektricitetens välsignelse. Urmänniskan hade all anledning till att känna sig skyddslös i ensamhet som även vi kan uppleva när alla andra har gått och lagt sig.
Men det är också klart att det blir besvärade för dig att vara rädd för allt möjligt och inte kunna komma till ro själv på kvällarna. Därtill kommer att du, som du själv inser, inbillar dig olika saker och känner dig iakttagen.
Du behöver få hjälp för att bli av med alla dessa rädslor och hela ditt "ångestpaket".
Först vill jag fråga om du har talat med dina föräldrar om detta. Jag tycker att du ska börja med det om du hittills inte har gjort det. Det är ju "superjobbigt" för dig och det ingår i föräldrarollen att hjälpa sitt barn.
Sedan kan någon av dina föräldrar ta kontakt med den BUP-mottagning som du geografiskt tillhör. Du kan också ringa, men räkna med att även om du får komma på ett första samtal själv, så kommer det med största sannolikhet bli nödvändigt att koppla in dina föräldrar - eller åtminstone en av dem.
Om du av någon anledning vill börja helt på egen hand kan du vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Det viktigaste är att du får hjälp med att bli av med dina rädslor som orsakar så mycket obehag för dig. Du behöver inte på något sätt skämmas för detta problem, det är många som har liknande besvär. Och gör det snarast möjligt.
När man börjar bygga upp ett sådant "paket" av rädslor finns det risk att det sprider sig på fler och fler saker, rädslan smittar av sig till nya områden. Det måste förhindras, förebyggas.