Orkar inte kämpa mer
Hej! Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är så trött på allt. Jag orkar inte kämpa mer. Nästan alla mina kompisar har lämnat mig och jag mår skit. Jag orkar inte visa mig stark inför min familj längre. Jag orkar inte leva men jag vågar inte be om hjälp. Jag har redan gjort så att min familj fått stå ut med så mycket att jag inte vill se dem ledsna längre. Min sjukdomshistoria går tillbaks till 2012. Jag skadar mig själv snälla vad ska jag göra? Jag behöver råd.
Sanna

BUP svarar:
Hej!
Nu pratar jag med dig som förälder!Jag skulle mycket hellre vilja ta del av dina problem och försöka hjälpa dig igen än att bli lämnad utanför för att du är hänsynsfull och vill slippa oro mig. Så känner nog de flesta föräldrar även dina!
Säkert blir dina föräldrar ledsna om de får veta att du inte alls mår så bra som de kanske trodde. Men vad betyder deras ledsenhet? De är antagligen ledsna för din skull - att du mår så dåligt. Det är inget farligt. De får bara kontakt med viktiga känslor de har för dig. Så jag tycker inte du ska låtsas vara stark när du inte är det.
Du behöver deras stöd igen. Det är mitt bästa råd till dig!
Du skriver att din sjukdomshistoria går tillbaka till 2012. Kanske har du inte mått så dåligt som nu hela tiden? Ungdomsåren kan vara en besvärlig tid men det brukar bli bättre även om det ibland tar flera år. Även om du har det väldigt besvärligt nu och känner att du inte orkar leva så brukar det göra stor skillnad om du har en samtalskontakt.
Det löser inte alla problem på en gång men en bra person att prata med som du får förtroende för kan göra stor skillnad. Och antagligen kommer dina föräldrar att bli glada över att du gör något åt dina problem. Det kommer att kännas lite lättare för dem?
Jag tycker du ska skaffa dig det. Jag tycker du ska unna dig det -göra något bra för dig själv!
Eftersom du är 17 år och BUP har en gräns vid 18 år tycker jag att du ska söka hjälp på en vårdcentral eller en ungdomsmottagning där du bor.
Eller kanske har du en tidigare BUP kontakt som du har förtroende för. Då tycker jag du kan ringa och prata med hen vart du nu ska vända dig.