Är jag trans eller mittemellan?
Hej jag tror att jag är trans men jag är inte riktigt säker. Jag är biologiskt "tjej" och ibland känns det helr rätt och jag känner mej hyfsat bekväm i min kropp. Men ofta känner jag att jag absolut inte är en tjej utan att jag är kille. Jag blir jätteavundsjuk på andra killars kroppsbyggnad. Ibland känner jag mej också som något mittemellan. Det här är väldigt jobbigt för mej och mår inte alls bra. Jag har försökt prata med två av mina närmaste kompisar men de verkar inte förstå. Jag vet heller inte im jag ska prata med mina föreldrar och syskon eftersom de är väldigt transfobiska.
James

BUP svarar:
Hej James!
En osäkerhet kring könsidentiteten under utvecklingen kan förekomma och det är viktigt att ta frågan på allvar. Det finns ju olika varianter på sexuell identitet och var och en behöver att trivas i sin kropp, annars kan man inte må riktigt bra. Du skriver att du känner dig bland "mittemellan" vilket är i sin ordning för att vara i tonåren. Det är tiden för sökandet och byggandet av en stabil självuppfattning och identitet i många delar.
Du skriver att dina föräldrar och syskon är väldigt "transfobiska". Jag kan tänka mig att det inte är lätt för dig att ta upp denna fråga med dem. Även föräldrar som inte är "transfobiska" kan reagera först med chock och förvirring när barnet "kommer ut". Men när man förstår att detta inte är bara ett val utan det handlar om ett biologisk program i hjärnan, brukar det lugna ner sig och efter en viss tid mötas med acceptans.
Du behöver för eller senare tala med dina föräldrar och släktingar om detta. Men om du ska göra det nu eller lite senare kan jag inte avgöra. Du kanske behöver ge dig lite tid och huvudsakligen fundera tillsammans med någon vuxen som kan hjälpa dig att tänka, reflektera, känna efter. Du kan ta upp frågan med dina föräldrar när du är lite säkrare på din sak.
Du kan vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Det finns också mycket information, diskussionsmöjlighet och erbjudande om personligt samtal på nätet. Det jag kan rekommendera är rfsl.se och transformering.se.
Tänk på att vi idag, tack vare vetenskapens framsteg, kan göra könskorrektioner. För att göra det behöver ni ta kontakt med den BUP- mottagning du tillhör och som kan remittera dig till en speciell enheter som är certifierad för att göra könsidentitetsutredning. I det här skedet måste du ha dina föräldrar med.