Delade tankar om livet
Hej! Jag är en 14 snart 15-årig tjej som har lite delade tankar angående livet.
Det började för lite drygt 1 år sedan, i april mer exakt. Jag hade ett ganska rejält bråk med min då bästavän, vi hade haft det jättebra tidigare och tyckte verkligen om varandra. Men något hände, jag själv vet inte exakt varför det blev som det blev men hon blev arg på mig och sen blev det bara värre och värre. Bråket vi hade pågick i ungefär 3 veckor och det blev bara mer och mer plågsamt för mig. Hon kallade mig massa taskiga saker, tekniskt sätt mobbade hon mig via sociala medier. Det gick ganska långt och hon hotade med att hon skulle skicka hennes fyra bröder på mig och döda mig.Det blev aldrig så. Dessvärre skickade hon hennes bästa kompis syster på mig. Jag tog schreenshots av det hon skickade och när jag tillslut berättade för våran kurator på skolan visade jag bilderna. I alla fall, de löste sig "tyvärr" aldrig men klarar mig fint utan henne!
Jag har sedan dess haft det väldigt svårt dels lita på människor som kommer in i mitt liv men framförallt så har mitt självförtroende och självkänsla sjunkit till botten för många gånger.
Förra sommaren började det bli väldigt mycket bråk mellan mig och min pappa, något som också har tyngt ner mig väldigt mycket, det blev dock en förändring på detta i maj och nu har vi det bra igen.
Tillbaka till huvudämnet. I samband med bråket jag var med om började jag fundera väldigt mycket på meningen med livet oså. Jag kände mig totalt värdelös när hon skrev alla dessa grejer till mig och jag fattade inte varför jag skulle vara kvar på denna jord. Jag fick självmordstankar och ville inte leva längre.Sedan dess har det fortsatt och vissa stunder blivit värre än tidigare.
Jag tänker mycket på hur alla skulle ha det så mycket bättre utan mig, och jag förstår inte hur mina vänner vill vara vän med mig? Jag har skärt mig och suddat mig för att det ska göra ont någon annanstans, jag vet att det inte hjälper långsiktigt utan de kommer ge mig fler problem. Jag råkade tappa ett glas när jag diskade förut och krossade det, sparade en glasbit så jag kunde skära mig men tappade bort den och nu vill jag ha sönder ett nytt glas. När jag är nere brukar jag sitta och lyssna på deppmusik och läsa deppiga citat och skriva ner de. Jag är knappt med vänner längre, under sommaren har jag träffat en kompis. Det har börja bli svårt att sova på kvällarna/nätterna och då tänker jag mer på negativa saker.Jag känner mig tjock så jag har börjat med att äta väldigt lite. Jag känner mig inte bara tjock utan ful, värdelös och vidrig.  Jag tappar livslusten mer och mer.
Jag kan inte prata med min pappa om detta för det känns som han kommer bli arg på mig, han vet inte om nånting. Min mamma kan jag inte heller prata med för det känns bara fel, jag har inte så bra relation till mina föräldrar.
Förlåt för långt brev :(
J

BUP svarar:
Hej J!
Jag måste säga att jag tycker mycket om ditt uttryck att du har "delade tankar" om livet. Att ha delade tankar betyder att du kan tänka i olika banor, att du kan inta olika perspektiv och att du inte har har låst dig i det ena eller andra spåret. Det är mer betydelsefullt än vad du kanske anar. Det betyder att du kan och som jag läser ditt mejl även vill resonera, fundera, reflektera. Allt detta är en förutsättning för en bra utveckling för dig även om det nu känns rätt så jobbigt.
Du tänker mycket om meningen med livet, vad du betyder för andra och om du är värdefull person. Alla dessa tankar kommit efter att du har bliv utsatt för en mild sagt taskig behandling av din vän, har blivit sviken och kränkt av henne. Men sen säger du också att du har kommit över detta och du klar dig fint utan henne. Och här uppfattar jag igen två sidor av mynten.
Å ena sidan visar det att du har en inre styrka att ta dig genom svåra situationer och det är jättebra. Men å andra sidan är det förstås mindre bra att du började dra rätt så långgående negativa slutsatser av det hela. Du har börjat gräva ner dig i självnedvärdering både när det gäller ditt utseende och ditt värde som person. Här ligger någonting som du behöver hjälp med att kunna lämna som ett avslutat kapitel. Det som du gör nu är bara att förstärka alla negativa tankar genom att lyssna på "deppmusik" och läsa "deppiga citat". Risken är stor att du fortsätter följa denna negativa spiral och därför behöver du lite inspiration utifrån som "puttar dig över" i andra tankebanor.
Jag menar inte att du ska nu "ryka upp dig och tänka positivt". Jag vet alltför väl att sådan uppmuntran i sig inte brukar var till mycket hjälp utan snarare kan väcka ilska och känslan av att man inte är förstådd.  Det jag menar är att du behöver en bollplank för att hitta olika perspektiv som du har börjat tappa.
Du har inte någon vidare bra relation till dina föräldrar, skriver du.
I sådana fall är det kanske bäst att gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun och ha några så kallade reflekterande samtal med en klok vuxen.
Det finns ett nätforum, tjejzonen.se där man kan chatta med någon och ventilera sina tankar, diskutera det som känns jobbigt och få råd och stöd. Du ser själv mycket klokt att självskadebeteende inte är en framkomlig väg till att må bättre (mer än kanske för stunden men värre konsekvenser i långa loppet). Men samtal hjälper, det många som vittnar om det.
Meningen med livet är en fråga som nästan alla kloka unga människor ställer i någon fas under sin utveckling och jag vet att frågan återkommer gång på gång även senare i livet.
Många filosofer tycker att det är just det som gör oss till speciella varelser bland alla levande på jorden - det är bara vi människor som ställer den frågan till oss själva. Men det betyder också att vi alla måste hitta svaret som är olika för olika individer.
Jag är övertygad om att du också kommer att hitta just ditt eget svar, ingen annan kan ge det till dig. Sökandet, utforskandet brukar vara en längre process, med ömsom ljusa, ömsom mörkare stunder. I denna process behöver du stöd och samtalspartner.
Till sist vill jag säga att om du för tillfället "bara" har en kompis, nedvärdera inte det. Det är vanligt att ungdomar växer ifrån varandra och det återigen tar tid att hitta nya vänner.
Försök att förbli nyfiken på vad framtiden för med sig även för dig.