Är jag deprimerad?
Hur får man reda på om man är i en deprision? Då jag vill veta om jag är
i en deprision.. Men hur kan jag ta reda på de?

BUP svarar:
Hej!
Många undrar, precis som du, vad en depression är och hur man vet om man har det. Depression kan yttra sig på lite olika sätt, men vanligen så blir man ledsen, irriterad, har inte lust att göra något, drar sig undan, blir passiv, tappar självförtroendet, får sömnsvårigheter och svårt i skolan.
Jag bifogar en artikel där du kan läsa mer om olika symtom som kan uppträda.
Det är viktigt att komma ihåg att dessa känslor kan man ha även om man inte är deprimerad. Att under en period känna sig till exempel nere och trött är naturliga känslor, men när de förekommer i så stor omfattning så att de tar över andra känslor och aktiviteter så kan man tala om ett tillstånd som har diagnos och behöver någon form av behandling.
Om du känner igen symtomen och känner att de tynger och besvärar dig, så tycker jag du ska tala med en vuxen om det.
I första hand dina föräldrar, men du kan också välja någon utanför familjen om det känns lättare. Det finns olika grader av depression och olika behandlingsmetoder, så du ska inte dra dig för att söka hjälp.
BUP är öppet för alla upp till 18 år, man kan också vända sig till vårdcentralen eller ungdomsmottagningen (upp till 25 år) där man bor.  Du kan också läsa mer på sajten Snorkel.
Hoppas du kan reda ut om depression är aktuellt för dig.