På botten igen
Jag vet inte vad jag ska göra. I två nu har jag verkligen mått åt helvete o pewcis när det börjar bli bra så kommer nåt så allt blir på botten igen. Jag skär mig varje dag djupare o djupare. Hur slutar jag?
Död

BUP svarar:
Hej!
Jag blir faktiskt mycket orolig för dig när jag läser ditt mejl. Du har mått dåligt sedan en lång tid tillbaka och nu hände det något svårt. Ditt sätt att hantera dina svårigheter är att du skadar dig - allt det här låter inte alls bra. Tvärtom, det är uppenbart att du behöver få hjälp. Men av vem och hur?
Det är jättebra att din fråga till oss är hur du ska sluta att skära dig djupare och djupare. Det betyder att du vill sluta, att du är motiverad till att hitta en utväg.
Först vill jag säga att det alltid finns en eller flera anledningar till att ett barn mår dåligt och börjar med självskadebeteende.  Du skriver inget om ditt liv, om dina förhållanden, om din relation till dina föräldrar, om skolan och eventuella kompisar fast alla de spelar en viktigt roll i hur du mår. Jag inser och vet att du inte kan skriva ett långt mejl och beskriva allt det här runtomkring dig. Jag ger dock några generella råd och hoppas du får nytta av dem.
Den förta frågan är: vet dina föräldrar eller åtminstone en av dina föräldrar om hur du mår? Har de lagt märke till dina ärr? Kan du överhuvud taget prata med dem om hur du har det? Om svaret är ja på något av dessa frågor är nästa steg att ni ringer till den BUP mottagning du geografiskt tillhör och berättar om ditt självskadebeteende.  På BUP finns olika behandlingsmetoder för att du ska kunna sluta, vilket du ju vill.
Om du av någon anledning tycker att det är svårt att tala med dina föräldrar behöver du i alla fall prata med en vuxen som kan hjälpa dig till vidare hjälp. Om det finns  någon far- eller morförälder, någon släkting i din omgivning som kan förmedla mellan dig och dina föräldrar för att tala om ditt behov av BUP-kontakt kan det vara ett steg på vägen. Om du inte hittar någon sådan person kan du själv försöka ringa eller gå till BUP åtminstone på ett samtal men jag vet inte hur de tar emot dig för rutinerna är olika i olika delar av landet och jag vet inte var du bor. Men jag vet att det i din ålder är svårt att lösa problem helt på egen hand och föräldrarna måste vara med för att komma fram till lösning.
Jag bifogar här lite information om hjälp för självskadebeteende och annat. Även nätsidor hittar du i det bifogade materialet.  Men jag vill också säga en sak. Du nämner i ditt korta mejl att du har börjat må bättre när något nytt svårt inträffat. Vad var det som tidigare har hjälpt dig för att må bättre? Jag antar att en del av det måste ha varit dina egna styrkor som du fortfarande har. Använd de nu också, under alla omständigheter kommer det att leda dig vidare ut ur denna nya svacka.