Vill inte bo hemma
Hej jag mår dåligt har gjort en lång tid nu i två år ungefär jag mår dåligt för jag gillar inte va hemma för dom bara hakar på mig och säger att jag är ful tjock eller hur fan ser du ut mm de säger mina föreldrar till mig mina syskon slår mig och säger saker till mig och jag vill inte bo kvar hemma men jag vet inte hur jag ska göra snälla hjälp

BUP svarar:
Hej!
Det är helt klart en hemsk situation hemma för dig. Det är raka motsatsen till vad hemmet och relationen till sina närmaste .- föräldrar och syskon - ska betyda. Hemmet ska vara en plats där man kan slappna av, känna sig trygg och inte minst älskad av de andra i familjen. Det är självklart att du mår dåligt av att bli mobbad av dina egna syskon och uppleva att dina föräldrar inte skyddar dig mot elaka anmärkningar och slag. Deras uppgift är att vara det viktigaste stödet och skyddet för dig men du säger att de istället också "hackar på dig".
Det är en ohållbar situation, men frågan är verkligen vad du kan göra.
Jag tycker att ni egentligen i hela familjen skulle behöva så kallade familjesamtal på socialtjänstens familjeavdelning. Där kan man i lugn och ro tala om relationerna i familjen, om hur du mår och skapa förståelse för dig. Det är många familjer som får bra hjälp på den vägen. Det enklaste är naturligtvis om föräldrarna själva inser att familjen behöver hjälp och jag vet att det är långt ifrån alla som gör det. Det gör kanske inte dina föräldrar heller.
Vad kan du i så fall göra själv. Det är svårt att på egen hand söka hjälp men jag har ändå några förslag.
Jag måste säga att om man har problem hemma med föräldrarna och syskon då är det inte BUP som är rätt ställe att börja på. Det är socialtjänsten man vänder sig till om man känner att man inte står ut hemma och det är det som är svårt för barnen i din ålder. När skolan är igång kan man vända sig till skolkuratorn eller skolsköterskan. Men just nu är det lov. Därför bifogar jag här nedan några nätsidor som du kan vända dig till, så som  bris.se, kollpasoc.se tjejzonen.se. Du kan också ta kontakt med ungdomsmottagningen i din hemkommun.
Läs mer om dessa ställen i bifogade länkar. Du behöver inte känna dig så ensam med dessa svåra problem, -stöd, tröst och hjälp finna att få.