Tror jag har ett självskadebeteende
Hej,
Jag tror jag har ett självskadebeteende, fast jag har aldrig varit i kontakt med vården eller så. Jag skär mig, förgiftar mig med läkemedel, dricker olika typer av rengöringsmedel (det som finns under diskbänken) och vid några tillfällen druckit bensin. Inget är tillräckligt "illa" för att jag ska behöva uppsöka sjukvård, men tillräckligt för att jag ska må riktigt fyskisk dåligt. Det är som att allt känns bättre inombords när kroppen istället mår jättedåligt, det går liksom inte att tänka på annat när jag spyr, har hjärtklappning, ont i magen, hostar och ligger och skakar, det känns bra men ändå inte. Jag vet att jag gör mig själv mycket illa men samtidigt känns det inte som att jag gör det då det är som en lösning på ett större problem.
Bensin

BUP svarar:
Hej!
Det är ett självskadebeteende du har och det är ett allvarligt problem eftersom du riskerar att skada dig själv svårt på lång sikt även om du inte blivit tvungen att uppsöka vården än. Jag förstår att du blir överväldigad av oro och smärta och att det lättar för stunden, men det leder ingen vart och kommer i längden att få dig att må sämre. Jag vet inte vad som händer dig som gör att du mår så dåligt men oavsett vad det är så behöver du få hjälp med det, det finns andra vägar än att göra sig själv illa. Vet inte om du berättat för någon om hur du har det, av ditt brev förstår jag det som att du håller allt för dig själv. Om dina föräldrar kan vara till stöd för dig så är det bra om de vet.
Du är värd något bättre än hur du har det nu och jag tänker att du behöver träffa någon som kan få dig att se det.
Du kan vända dig till BUP och jag skickar med information om hur det går till. Även till närmaste Ungdomsmottagning. Kanske tycker du att det är svårt att berätta och öppna sig för någon. Det finns en förening Shedo som är till för de som har självskadebeteende eller ätstörningar. De har också en blogg. Du skulle kunna börja med att gå in och kolla där. Du är inte ensam om att skada dig och där finns de som förstår hur du kämpar.
Försök att våga söka hjälp, livet kan förändras så av att släppa in andra.