Sommardepression
Hej!
Jag har nu under 3 år, varje sommar, haft en så kallad sommardepression. Jag har nu både en depression och en ätstörning och vet inte vad jag ska göra. Mina föräldrar vet om min ätstörning men inte om min depression. Själv vågar jag inte prata med mina föräldrar om hjälp. Vet ni vad jag kan göra eller vart jag kan söka hjälp? Mitt liv känns bara trist och jag vill helst inte leva längre. Tack i förhand.
Alice

BUP svarar:
Hej Alice,
Tack för brevet till oss. Jag uppfattar ditt brev som att du redan är klar över vad dina svårigheter består av, men inte vet hur du kan få hjälp. Därför bifogar jag bara något av vad vi tidigare har skrivit om och svarat på.
Men jag undrar hur du har det med föräldrarna. Eftersom du inte skriver så mycket om det så blir mitt svar ganska allmänt och du får läsa det som lösa tankar från mig. I första hand undrar jag varför dom inte vet om depressionen? Har dom inte märkt? Har dom tolkat depressionen som en effekt av ätstörningen? Det är i och för sig inte fel, ätstörning och depression hör ofta ihop. Eller har du mörkat? Och har du kunnat få någon hjälp för ätstörningen? Varför blir det i så fall svårt att berätta om depressionen?
Dina föräldrar behöver förstå hur dåligt du mår. Du verkar behöva professionell hjälp, men också känna att dina föräldrar står bakom dig och att du har deras stöd. Om du inte känner att du kan prata med dom så hoppas jag det finns någon annan vuxen som känns trygg i din omgivning och som du kan berätta för. Kanske en mor- eller farförälder, vuxet syskon, granne, kompis förälder …? Vill också tipsa om Tjejzonen, Shedo och Snorkel.
Till oss på BUP är du alltid välkommen för ett första besök på egen hand men sedan behöver dina föräldrar nog vara med vid nästa besök. Då bestämmer ni tillsammans med behandlaren om hur mycket föräldrarna ska delta i fortsättningen.
Jag vet inte varför du inte vågar prata med föräldrarna om hjälp, men om dom är hindret för att söka hjälp så behöver du berätta om det (bland annat) under det första BUP-besöket.
Sök stöd hos någon vuxen, du behöver det!